ANNONS
Annons

Firefox 3.5 färger

Produkter
(logga in för att koppla)
Bäddar du in en profil när du sparar bilderna?

Stefan

Tack för svar Stefan!

Jarå, sparar dem i "Save as" läget och väljer "embedd color profile" i mitt fall adobeRGB.

Men "felet" dvs att firefox 3.5.1 blir mörkare, är inget som bara drabbar mina egna bilder, det gäller alla bilder, även typsnitten på webben, faktum är att allt som syns inom FF-fönstret blir mörkare och mer mättat, i jämförelse med Safari 4.01

Det finns en ”extension/add on” där man kan fixa färghanteringen: ”Color Managment”, den är iofs inte uppgraderad till 3.5 och man kan ännu bara sätta på och av gfx.color.managment och ange länk till ev. färgprofil. Möjligen kommer även ”mode” när tillägget uppdateras.

Ett annat bra tillägg, ”extension/add on” är ”MR Tech Toolkit”, en nyttig funktion är att man kan välja att installera/använda tillägg som inte är justerats för nya versioner av FF, ofta innebär justeringen endast att versionsnummer ändras. Man tar förstås risken att det icke testade tillägget kan ställa till det på något sätt.

Tack för svar Stefan!

Jarå, sparar dem i "Save as" läget och väljer "embedd color profile" i mitt fall adobeRGB.

Men "felet" dvs att firefox 3.5.1 blir mörkare, är inget som bara drabbar mina egna bilder, det gäller alla bilder, även typsnitten på webben, faktum är att allt som syns inom FF-fönstret blir mörkare och mer mättat, i jämförelse med Safari 4.01

För alla de som fortfarande använder webbläsare som inte är färghanterade (som Internet Explorer) är det bättre att du konverterar till sRGB. Det ger i de flesta fall en bättre visning för de som inte har så bra skärmar (de som har bra skärmar undviker antagligen IE).

Stefan

För alla de som fortfarande använder webbläsare som inte är färghanterade (som Internet Explorer) är det bättre att du konverterar till sRGB. Det ger i de flesta fall en bättre visning för de som inte har så bra skärmar (de som har bra skärmar undviker antagligen IE).

Stefan

Jo, jag är ju med på att en konvertering till sRGB är att föredra om jag vill att alla andra skall uppfatta mina bilder "lika" men det viktigaste för mig är att jag kan vara säker på att färgerna stämmer för mig! Och funkar nu inte FF pga den här buggen så fine, då kör jag med Safari istället så länge :) Problemet har ju varit att jag kännt en osäkerhet på min färgstyrning då jag ju trott FF skall ge korrekta färger, när man sen läser att folk här och på andra forum "fått till korrekta färger" även med senaste FF så blir jag ju fundersam :)

Tack än en gång för svar, får ta o snacka med nån hos Apple o se om de kan lista ut varför färgerna skiljer sig så mkt mellan Apples egna program, men det kanske helt enkelt är så, att med tidigare "dåliga" skärmar så märkte jag inte skillnad, men nu med bra skärm så blir färgerna hos de program som inte läser in min skärmprofil så mkt mer fel..

mvh Johan

Bakgrund:
Jag har en kalibrerad skärm, EIZO S2231W, och jobbar normalt med PS4.
Det funkade med tidigare version av Firefox, då med tillägget color management 0.4.

Problemet:
Jag har just uppgraderat till Firefox 3.5.2 och försöker nu, förgäves, få tillbaka färghanteringen.

Jag har läst denna tråd och dess länkar, men jag får det ändå inte att funka. Jag bifogar en direkt kopia av inställningarna nedan. Hittar Du något knas?

gfx.color_management.display_profile;C:\Windows\System32\spool\drivers\color\huey S2231W 47257088.icc
gfx.color_management.mode;2
gfx.color_management.rendering_intent;-1
gfx.downloadable_fonts.enabled;true
gfx.use_text_smoothing_setting;false

Sökvägen till profilen lades först in av programmet.
Testade även att radera denoch i stället kopiera direkt ur filhanteraren.

Jag har just uppgraderat till Firefox 3.5.2 och försöker nu, förgäves, få tillbaka färghanteringen.

Jag har läst denna tråd och dess länkar, men jag får det ändå inte att funka. Jag bifogar en direkt kopia av inställningarna nedan. Hittar Du något knas?

gfx.color_management.display_profile;C:\Windows\System32\spool\drivers\color\huey S2231W 47257088.icc
gfx.color_management.mode;2
gfx.color_management.rendering_intent;-1
gfx.downloadable_fonts.enabled;true
gfx.use_text_smoothing_setting;false
Du behöver inte ange sökvägen till din skärmprofil, Firefox hittar den om profilen är rätt installerad.

Color management mode 2 betyder att endast bilder som har en inbäddad färgprofil färghanteras. Alla andra bilder ignoreras. Vill du färghantera webbilder i tex sRGB-format (vanligast), men som saknar inbäddad färgprofil, ange 1 istället.

För rendering intent tror jag det är bättre att du anger 0 istället för -1. 0 betyder perceptual intent vilket är det vanligaste.

De två övriga nycklarna du anger har inget med färghantering att göra, så de kan du ignorera.

Du behöver inte ange sökvägen till din skärmprofil, Firefox hittar den om profilen är rätt installerad.

Color management mode 2 betyder att endast bilder som har en inbäddad färgprofil färghanteras. Alla andra bilder ignoreras. Vill du färghantera webbilder i tex sRGB-format (vanligast), men som saknar inbäddad färgprofil, ange 1 istället.

För rendering intent tror jag det är bättre att du anger 0 istället för -1. 0 betyder perceptual intent vilket är det vanligaste.

De två övriga nycklarna du anger har inget med färghantering att göra, så de kan du ignorera.

Jag har prövat med profilraden tom, testat0, perseptual samt både 1 och 2 på color management. Ingen skillnad alls.

Jag har prövat med profilraden tom, testat 0, perseptual för rendering samt både 1 och 2 på color management. Ingen skillnad alls.

Då har du något annat fel i din färghanteringskedja som du måste förstå och åtgärda.

Det tråkiga är att ingenting annat är ändrat. Uppdaterade firefox och avinstallerade color management 0.4 som inte är kompatibelt med 3.5.2.

Windows Vista fotogalleri, som färghanterar, visar fortfarande bilderna med precis samma färger som PS.

Precis som har postats tidigare så är detta tydligen en känd bugg som har åtgärdats men fixen är inte publik än. Det kommer med största sannolikhet med i nästa 3.5.X version av FF.

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=497363

Efter att ha läst igenom hela länken som bifogas ovan känner jag att jag kan slappna av. Även om man i början av texten skriver att problemet är löst så hittar man rapporter om att det kvarstår i 3.5.2 och att ärendet verkar öppet.

Efter mer pyssel konstaterar jag att Firefox faktiskt tar hand om färgprofilen. Laddar jag in samma bild sparad i AdobeRGB samt sRGB så ser de identiska ut. (skärmen ska enligt uppgift klara 98% av Adobe)

Det största problemet med färgprofilerna i Firefox 3.5 (inkl 3.5.2) är att deras nya profileringssystem inte stöder ICC-profil v4, utan bara ICC-profil v2, så hur det funkar för dig beror på vilken version av ICC-profil din kalibreringsprogramvara spottat ur sig och installerat i Windows.

Kalibreringen till min Spectraviewskärm ger ifrån sig V4-profiler så Firefox 3.5 kommer inte fungera förrän de implementerar stöd för de profilerna i nya färghanteringssystemet (se sista kommentarerna här för vad som inte stöds i V3.5.2 jämfört med V3.0 https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=463221 )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar