Annons

Finns SSD som extern USB-disk

Produkter
(logga in för att koppla)

Roinew

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns Solid State diskar som man ansluter via vanlig USB kontakt.

/ Roine W

Är det någon som vet om det finns Solid State diskar som man ansluter via vanlig USB kontakt.
Det finns ju vanliga usb-minnen som klarar 256 GB.

Vad är egentligen skillnaden på USB-ansluten SSD-disk och "vanligt" USB-flash-minne?
Vad jag förstår är SSD normalt snabbare än en vanlig hårddisk, men usb-minnen är långsammare.

Frågan är ju varför Roine vill ha SSD -- för att de är snabba eller för att de är stryktåliga och drar lite ström?

Jo, men både SSD och USB-minnen bygger ju (väl?) på flash-minnes-teknik?

Är en SSD i sig snabbare än USB-minnen? Att en internt monterad SSD-disk (SATA?) är snabbare än ett USB2-anslutet minne förstår jag.

Det finns ju vanliga usb-minnen som klarar 256 GB.

Frågan är ju varför Roine vill ha SSD -- för att de är snabba eller för att de är stryktåliga och drar lite ström?

Det är min son som önskar sig ett i födelsedagspresent och jag uppfattade det som att anledningen var att de var mer stryktåliga. USB minnen på 256Gb har jag inte heller sett. Var hittar jag sådana?

/ Roine

En USB SSD hårddisk kostar en del. De på 256GB börjar på 2900kr. (OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 240GB)

Lacie har en lite mer tålig disk för 1000kr, och då är den dubbelt så stor (LaCie Rugged USB 3.0 7200rpm 500GB).

Så, om man nu vill ha ett stort USB-anslutet minne, spelar det någon roll om man väljer ett "traditionellt" USB-minne eller en SSD-disk med USB-anslutning?

USB-överföringen ger ju samma hastighetsgräns i båda fallen, förutsatt att man jämför produkter inom samma USB-version (d.v.s. inte jämför US2 med USB3).

Vad är det som sätter hastighetsbegränsningen egentligen idag? Vi har ju följande parametrar:
- USB-flash-minnets interna hastighet
- SSD-diskens interna hastighet
- USB2's hastighet
- USB3's hastighet
Vad är snabbast? Vad är långsammast?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto