Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns objektiv med bra färgåtergivning?

Produkter
(logga in för att koppla)

pby

Aktiv medlem
Inte sällan anses bra optik ge fina färger. Finns det någon relevans i detta påstående? Det borde krävas ganska kraftig distorsion av spektra innan färgerna blir lidande, åtminstone efter lite bildbehandling. Eller är det någon annan egenskap hos optiken som upplevs som bra färgåtergivning? Är detta en egenskap som inte kan kompenseras i efterbehandlingen?

Inte sällan anses bra optik ge fina färger. Finns det någon relevans i detta påstående? Det borde krävas ganska kraftig distorsion av spektra innan färgerna blir lidande, åtminstone efter lite bildbehandling. Eller är det någon annan egenskap hos optiken som upplevs som bra färgåtergivning? Är detta en egenskap som inte kan kompenseras i efterbehandlingen?

Hej!

Upplevelsen av färgåtergivning är väl väldigt subjektivt. Det enda jag har att säga i frågan är att mina fasta gluggar ger snyggare färger än mina zoomar. Zoomarna har lite grönt färgstick som är irriterande men syns bara tydligt vid jämförelse med det andra objektivets bilder på exakt samma motiv. Vad det beror på vet jag inte och jag bryr mig inte heller värst mkt eftersom jag inte kan göra nåt åt det annat än efterbehandla eländet i LR. Men visst har frågan relevans, det tycker jag ändå, beroende på vad bilderna ska användas till och jag anser att korrekt färgåtergivning är något som inte kommer av sig själv vid efterbehandling och då är det nog bäst att använda sig av objektiv som från början ger fina färger.

Hans

Det är väl ljusbrytningar i glasytorna som ger dessa förändringar. Svårt att lägga till korrekta färger i efterhand, snarare så att man tar bort det ögat uppfattar som aberration men det saknas ju något ändå...
Därför har ju fast optik av hög kvalitet fortfarande sin plats.

Jag tror inte problemen med färgerna ni pratar om beror på kromatisk abberation, utan snarare kontrast och kanske ojämn absorption av något inne i objektivet? Det finns ju många ytor som inte är glas och om de reflekterar olika färger olika kanske det påverkar?

Men vad vet jag :)

Jag tror inte problemen med färgerna ni pratar om beror på kromatisk abberation, utan snarare kontrast och kanske ojämn absorption av något inne i objektivet? Det finns ju många ytor som inte är glas och om de reflekterar olika färger olika kanske det påverkar?

Men vad vet jag :)

Hej!

Jag tror det är gamla ölglasflaskor som nikon samlat in från pantstationer som sedan säljs som objektivliknande termosar och som kameranördar som jag misstar för högkvalitativ optisk utrustning ;-) nädå bara skoja lite, kanske lite olika kvalitet på glaset map renhet och sånt som kanske en optiker gillar att diskutera på sin arbetstid, vad vet jag.....;-)

Hans

Haha! Ibland är man ju benägen att tro något sådant, men fullt så illa är det förstås lyckligtvis inte... :)

Men tillbaka till huvudfrågan - finns det objektiv med bra färgåtergivning?

Oh ja!

Alla har väl hört talas om "Sigma-gult"? Nåväl, de har förstås bättrat sig betydligt i sina modernare gluggar.

Och det går inte att eliminera dålig färgåtergivning i ett objektiv genom aldrig så omfattande bildbehandlingsåtgärder efteråt. Det enda man kan göra är att se till att det inte ser alldeles för dj-vligt ut...

Den färgåtergivning som ett specifikt objektiv erhåller beror på en komplex mix av ett antal olika faktorer. Olika glas har markant olika spektral genomsläpplighet och absorption, typen av linscement likaså, hur lång/kort väg en ljusstråle måste gå genom olika tjocka och tunna linselement, vilken typ av antireflexbehandling man använder, hur många lager, på vilka ytor, hur många linselement, antal cementlager osv. Detta gör bl.a, som redan sagts, att zoomobjektiv är betydligt svårare att få bra än fasta objektiv (f.ö. inte bara när det gäller färgåtergivning förstås).

Därför lägger objektivtillverkarna vanligen inte ner alltför stor möda på att alla deras objektiv ska få exakt samma färgåtergivning - de brukar nöja sig med att se till att avvikelserna inte blir alltför iögonenfallande.

Det finns bara en enda tillverkare som genom åren lyckats matcha alla sina objektiv till att ge samma färgåtergivning (bortsett från de nya, billiga kitobjektiven). Kräver naturligtvis en enorm ansträngning av ett team med toppklassiga konstruktörer och folk med mycket tränade ögon.

Om någon skulle vilja veta mer om detta så får det bli någon annan dag, för nu har det som vanligt hunnit att bli "miss-i-nassen" igen, och det är hög tid att gå och nana ...
.

Ja
Jag har eget tydligt exempel.
Jag ägde Sigma 24/2,8 i många år.
Sedan köptes ett Nikon 17-35/2,8.
Det märktes direkt på bilderna o då snackar vi dia, inget digitalt som det bara är att dra som man vill i reglagen.
Det märktes framförallt på kontrasten i färgerna, klarheten.

Ja
Jag har eget tydligt exempel.
Jag ägde Sigma 24/2,8 i många år.
Sedan köptes ett Nikon 17-35/2,8.
Det märktes direkt på bilderna o då snackar vi dia, inget digitalt som det bara är att dra som man vill i reglagen.
Det märktes framförallt på kontrasten i färgerna, klarheten.

Även om det är digitalt så kan man inte få ett dåligt objektiv att matcha ett bättre hur man än drar i reglagen. Man kan förbättra ett dåligt, men det kan man ju på ett bra också.

/Stefan

Tack för alla intressanta och insatta svar. Men jag kan inte sluta undra.

Om det enbart är vissa våglängser som dämpas (likt ett färgfilter) borde det gå att kompensera i efterhand, såvitt inte vissa dela av spektra helt har släckts ut. Åtminstone i teorin. Men visst kan det vara bökigt att efterbehandla och sköna att slippa.

Jag misstänker att låg kontrast kan ställa till det mer. Då blir det nog svårare att hitta en inversfunktion som kompenserar helt ut.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar