Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns Nikons "Speed of Light" DVD i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

motionsync

Aktiv medlem
Hej

Jag söker Nikons "Speed of Light" DVD,
Jag hitade den i adorama usa men jag undrar mej om DVD finns att beställa i Sverige eller europa

Lambis
 
Tack Joachim

Du hjålpte mej spara några kronor....

Jag har Sb800 & manula är inte den besta., dålig skrivit..

Jag tänte mej några "on the Set" tips skulle vara mycket mer intersanda får att få ett feeling om SB 800

Mest vill jag använda den för Outdoors portraits
men då & då kankse för "One light" indoor portrait

Thanks again
Lambis
 
hej!

Jag har en PDF som jag inte vet vart den kommer ifrån där det finns tips och trix som rör SB-800... Tror jag laddade hem den från någon Nikonsida. Den heter "Enter the exciting world of Nikon's Creative Lighting System with the SB-800."

Mvh

Peter
 
Hej. Har också kombinationen D70-SB800 och som så många andra hittade jag inte svaren på frågorna i den usla manualen. Trodde att något var på tok då jag inte ens fick ett godtagbar resultat. Hitta denna sida, har testat många av de beskrivna inställningarna. Exponeringarna är oftast kanonbra och jag är supernöjd med denna alldeles fantastiska blixt. Kolla själv på denna trevliga sida.
MVH Frank

http://www.pbase.com/dlcmh/d70_camera_operation_and_controls
 
Tack Frank...

btw din portrait "Klart att grabben ska ha ljus!"

är perfect. exacly ljuset som jag vill få på mina portrait.

Jag läste att du använda bara sb800
Kann du, om du vill , berätta mer om photo
Background inteslingar på blix & camera avstand sb800 from grabben?

Man, 90% of mina portrais vill jag gjöra exact på samma set.!!!

perfect!!!
 
Hej. Jo det kan jag göra.

D70 exponeringsautomatik: Manuell 1/320 sek f/9
blixtläge (19): kommando och TTL
AE/AF väljaren (15): FV-lås
AE-lås (16): ON
Exponeringsmätaren: Spot-mätning
den inbyggda blixten uppe (bara för styrningen av SB 800, ingår inte som ljus i bilden.)

SB 800 ställd på REMOTE CH=3 Group A.


Kamera, motiv och bakgrund i en linje.
Mellan kamera och motiv ca 1,5 m. Motiv och bakgrund ca 3 m.

Bakgrunden mörk, ljuset i lokalen något dämpat men trollas lätt bort av slutartid och bländaren.
Ljuset i bilden är "bara blixtljus" från blixten som är placerad ca 1 m från pojken på ett stativ. Lite framför men vid sidan om motivet. Höjden på blixten var ca 30 cm ovanför och blixten är riktad lite neråt och rakt mot ansiktet. Pappskiva tejpad på blixten hindrar ljuset att eventuellt nå bakgrunden.

Ett tryck på knappen AE-L/AF-L utlöser blixtarna och mäter ljuset på spot-punkten (mät i ansiktet) och behåller inställningarna.
Sedan kan man komponera om bilden och om möjligt få till ett leende (hmmmm), knäppa så många bilder med bra/samma blixtinställning, det vill säga utan förblixt som gör att modellen blinkar.

Vid detta tillfälle fotades ca 60 ungar och bilderna hänger brevid varandra. Faktiskt är exponeringarna "ganska" jämna.

Lycka till
Frank
 
Frank tack!!

Det är bättre att se hur andra gjöra & sen experementera.. man lärra sej mycket snabare & fattar samtidig .. Ljus over Vatten är nu till mej :)

Jag gjörde direkt ett snabb test , Jag hade inte ett model så jag fotograderade min nalle "Lambi"

Fatoil är svart leder. ca 30cm från ett vit väg
& govlet är ek.
Jag användate ingen karton men ställt blixens Widwinkel till 105 degrees , bara få att börja känna hur det funka.
Tiden är 1/500 & blix är med -1 EV
Normal hade jag bättre kontrast men jag hade highlights - nalle är vit - men jag kunde fixa den enkel med photoshop.

Anyway det var ett 5 minuten test & jag se att det kan bli så bra som hellts om man ta sej tid...

den bästa var AE-L/AF-L tips... jag trör att jag ska kha den hella tiden på när jag använda blixt. Exposue stämma 99% man kan efter finjustera med ev

Anyway her is my nalle
 

Bilagor

  • dsc_7957.jpg
    dsc_7957.jpg
    9.5 KB · Visningar: 202
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.