Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det något ställe som hyr ut objektiv till Sony a7x i Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det något företag som hyr ut objektivt till A7-systemet?

Har inte någon Sony själv (men intresserad av en Sony spegellös eller en Fuji), men har inte även Sony samma typ av proservice som Nikon och Canon har med uthyrningsverksamhet?

Har för mig att jag läst att det skall finnas numera.

Kollade att Sony ProService i Europa bara fanns i Tyskland än så länge, och inte heller uthyrning (bara vanlig utlåning vid väntan på reparation).

Hittade dock denna länk när jag sökte tidigare. har ingen koll på dem (men lägger med här då du inte fått något annat tips): http://hyrkamera.se/utrustning.html

Hur gick det Jonas?

Fick du tag på att hyra något objektiv?

Då jag själv kikar lite på något framtida komplement i form av en spegellös Sony (eller Fuji) så hade det varit grymt intressant att veta hur sådana här praktiska saker fungerar (står sällan om det i tester).

Tyvärr är det jättesvårt att hyra objektiv i Sverige som privatperson, och det gäller oavsett tillverkare. Det finns företag som gör det, om du deponerar motsvarande belopp som prylen kostar via ditt kreditkort, men de är få.

Rent generellt är det där med korttidsuthyrning av vad det än gäller något som är dyrt och ovanligt här (förutom vad gäller bilar). Jag tänkte att det kunde vara kul att hyra motorcykel när jag nyligen fick mitt körkort (för att få prova olika), men det är svindyrt och självriskerna är helt sanslösa. Varför det är på detta viset har jag ingen aning om.

Hittade inget ställe som hyr ut objektiv. Rajla har inte sony, inte ljud och bildmedia heller. inte proceter.

Så nej

Kolla med Scandinavian Photo har för mej att de hyr ut objektiv, var intresserad av att hyra ett 600 mm. Men så långa objektiv hade de inte.

Tyvärr är det jättesvårt att hyra objektiv i Sverige som privatperson, och det gäller oavsett tillverkare. Det finns företag som gör det, om du deponerar motsvarande belopp som prylen kostar via ditt kreditkort, men de är få.

Rent generellt är det där med korttidsuthyrning av vad det än gäller något som är dyrt och ovanligt här (förutom vad gäller bilar). Jag tänkte att det kunde vara kul att hyra motorcykel när jag nyligen fick mitt körkort (för att få prova olika), men det är svindyrt och självriskerna är helt sanslösa. Varför det är på detta viset har jag ingen aning om.

Tror det är rent marknadsmässigt i bägge fallen, dyra varor, hög avskrivning, relativt stor risk och få kunder => hög hyreskostnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar