Annons

Finns det någon vettig ljusstark 35 mm som inte kostar en förmögenhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Skulle vara intresserad av att skaffa en prime för "mörka" tillfällen. Har konstaterat att 50mm är för närgånget och smalt. 24mm är för vid. 30- 35 mm är de brännvidderna jag skulle vilja ha till min 550D. Men nu har jag kollat lite runt på nätet. Enda 35mm jag hittat med bra betyg är Canons L-lins som kostar 14 lakan. Sedan Samyangs 35 är lockande, men jag saknar AF och auto bländare. Främst bländare. Manuell fokus skulle nog gå an ännu. Resten av 35:eek:rna har endera kraftig dist, dålig skärpa eller dålig AF. (Främst Sigma jag tänker på). Sedan har vi Zeiss, men det är nog att glömma likt L-linsen. Vad finns kvar? Borde man kanske likväl satsa på Sigmas 20mm som prisats ganska mycket?

När jag väl är inne på Sigman 20mm: Den är topklassad av cyberphoto och har bra recensioner här på FS. Hur är det med storebror 24mm? (20mm är väldigt vid vinkel på en prime tycker jag)

Vill ha den som ett all-around objektiv för tillfällen med sämmre ljusförhållanden.

MVH
Num

Om jag var du skulle jag prova ett sigma 30/1.4 ändå, se om det lirar med din kamera. Jag har haft ett till min 20D vilket fungerade utmärkt. Sålde när jag skaffade en 5D.

Sigma 28/1,8 då.
Den fick bra betyg i tidningen Fotos test sist. Näst bästa 28:an efter Zeiss 28:a. Går bra på FF också om du ska byta.

Vad menar du egentligen?
Du inleder med att säga att du vill ha en 35:a, och säger att 24 är för vid.
Nu vill du köpa ett 20 mm-objektiv. Förklara hur du tänker... :)

Vad menar du egentligen?
Du inleder med att säga att du vill ha en 35:a, och säger att 24 är för vid.
Nu vill du köpa ett 20 mm-objektiv. Förklara hur du tänker... :)

ja tänkte liksom ta två flugor i en smäll: det jag är ute efter, är en lins i området 30 - 35 mm. Men eftersom utbudet på 20 - 24mm är betydligt större så tänkte jag fråga om dom tillika ifall man inte hittar nån lämplig 35:a. På så sätt slipper jag även stara skild tråd om det. =)

Något sådant finns inte, vad jag vet. Jesper menar säkert just 30/1,4 precis som han skriver. Ett trevligt objektiv, fast många har behövt skicka det+kamera till Tura för att få det justerat.

Ojsan! Läste fel. Det var 20 1,8 jag tänkte på. Var hittar man ett 30mm?

Vill man ha Canon finns ju EF 28/2,8 och EF 28/1,8. EF 28/2,8 har liknande byggnad som EF 50/1,8, dvs. plastigt och med billig fokusmotor, EF 28/1,8 är mer välbyggt och med äkta USM, med den högre ljusstyrkan är det inte riktigt lika skarpt som 2,8 varianten. Jag har 1,8 varianten och trivs bra med den, ett bra "normalobjektiv" för aps-c

Min Canon EF 35/2 är den som sitter på min kamera allra mest. Liten och smidig, helt okej skärpa fullt öppen och bra närgräns. Jag är förvånad över att folk inte pratar om den mer än vad de gör.

Samyang är på gång med en 35 1,4. deras 85 1,4 är nästan gratis och har fått mycket bra kritik, så 35:an blir nog bra och billig den med.

Samyang är på gång med en 35 1,4. deras 85 1,4 är nästan gratis och har fått mycket bra kritik, så 35:an blir nog bra och billig den med.

Jo Samyang är otroliga vad gäller bildkvalitet, men som jag nämnde, saknar jag auto-bländare (och i viss mån AF).

Jo Samyang är otroliga vad gäller bildkvalitet, men som jag nämnde, saknar jag auto-bländare (och i viss mån AF).

Min 85a är stelopererad på 1,4. För drygt att fokusera först och sedan blända ner. Vill jag ha annan bländare använder jag 70-200 2,8

Sigma 24/1,8 är nästan 35 mm på APS-C. Hadde det på mina Nikon D50 och D70. Mycket bra tycker jag i allafall.

Lycka till!

En galen idé.

Du vill ju ha 35mm på 550D.

Varför inte köpa en beg. 1DMK1 + nytt 50/1.8 (ca 3500:)

Visst, 1D har risig ISO och bara 4MP (men i 1D räcker 4MP rätt långt).

Med den större sensorn får du en kombination där objektivet i jämförelse med 550D skulle bli ett 39/1.2

Fast förslaget kanske faller. Du var väl egentligen inte ute efter det kortare skärpedjupet, utan efter möjligheten att fotografera i mörkare miljöer..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar