Advertisement

Annons

Finns det någon vettig ljusstark 35 mm som inte kostar en förmögenhet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Samma här, stelopererad på 1.4
Vad är annars vitsen liksom?

Vitsen är väl att använda ett skärpedjup som passar för den bild man vill ta, alla bilder blir inte bra bara för att det är f/1.4. Många verkar blanda ihop "kontroll av skärpedjup" med "minsta möjliga skärpedjup". Och då får man t.ex. porträtt med ett halvt öga skarpt, vilket jag tycker på sin höjd är intressant för att ... visa hur kort skärpedjup man kan få. ;-)

Jo Samyang är otroliga vad gäller bildkvalitet, men som jag nämnde, saknar jag auto-bländare (och i viss mån AF).

Avsaknad av AF kan jag förstå - jag tycker det är svårt att få till exakt MF med 50/1,4 och 85/1,8 med 1DsII och standardmattskivan. Däremot skulle jag i varje fall inte besväras av gammaldags stop down metering på en 1,4a för jag kör mina ljusstarkaste gluggar mellan maxbländare och bl 2,8 och då blir det ljust nog att komponera även nedbländat till tagningsbländare.

Andra alternativ har redan nämnts: Sigma 30/1,4 som fick mediokert betyg av FOTO men som många fått väldigt trevliga bilder med även på full glugg. Annars Sigma 28/1,8 som slår Canons i FOTOs näst senaste nummer. Canon 35/2,0 som är bra f u inte så snygg bokeh - och det enda man tjänar mot 24-70/2,8 eller gamla 28-70/2,8 är vikt, pris och ett steg.

...
Canon 35/2,0 som är bra f u inte så snygg bokeh - och det enda man tjänar mot 24-70/2,8 eller gamla 28-70/2,8 är vikt, pris och ett steg.

Jag har inte provat själv men skulle förutsätta att 35/2 är bra mycket skarpare på f/2.8 än vad 24-70/2.8 är - i alla fall mitt ex som är klart mjukt på största bländare.

Vitsen är väl att använda ett skärpedjup som passar för den bild man vill ta, alla bilder blir inte bra bara för att det är f/1.4. Många verkar blanda ihop "kontroll av skärpedjup" med "minsta möjliga skärpedjup". Och då får man t.ex. porträtt med ett halvt öga skarpt, vilket jag tycker på sin höjd är intressant för att ... visa hur kort skärpedjup man kan få. ;-)

Vitsen med den specifika Samyanggluggen menade jag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar