Annons

Finns det inte makro för digi systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sökt lite och inte hittat mycket, jag hittade ett som hade närgränsen på 50cm, hur kan man kalla det makro?

På netonnet hittade jag något som heter närbildslins, fungerar de med alla systemkameror? Är de bra? Med till exempel en 49mm lins, kan man då gå 49mm nära?
 
Klart det finns dedikerade macroobjektiv för digitala systemkameror. Hur många som helst, både original och tredjepart, olika brännvidder mm.

De ingår (nästan) aldrig i paket utan får köpas separat.
 
jag hittade ett som hade närgränsen på 50cm, hur kan man kalla det makro?

Macro har ingenting med kort närgräns att göra, utan med avbildningsskalan.

Vad ska du fota för något? Om du vill ha en produkt som ger dig en kortare närgräns, och som förstorar upp motivet så ska du köpa en mellanring.
 
phoenixdolphin skrev:
På netonnet hittade jag något som heter närbildslins, fungerar de med alla systemkameror? Är de bra? Med till exempel en 49mm lins, kan man då gå 49mm nära?

Det finns tre vanliga sätt att ta närbilder med en systemkamera, i fallande kvalitetsnivå:

1. bäst: makroobjektiv, 2-10 000:-
2. mellanringar, någon tusenlapp
3. sämst: närbildlinser, några hundralappar.

1 och 2 måste vara gjorda för ditt kamaremärke, 3 passar om det är rätt gänga, så du kan skruva den i frontlinsen (kallas ofta filtergänga) på ditt objektiv.

Så ja, det fungerar, men det finns bättre och dyrare sätt. 49mm är storleken på filtergängan.

Närgränsen beror på vad närbildlinsen sitter på och dess egen brännvidd.

Per.
 
Kör på alternativ 1, det blir bäst.

Kollade dina bilder , riktigt snyggt, men det var en bild som inte var som dom andra.
Du måste väl ändå hålla med om att horisonten lutar en aning, kanske läge att räta upp ! ;-)
Bilden jag menar!
 
Kör på alternativ 3. Det blir billigast. Vem bryr sig om skärpan i hörnen på en blombild? Dessutom så märks inte skärpefallet ut i hörnen lika mycket på en "vanlig" amatör kamera (som croppar bilden) jämfört med en fullformatskamera i proffsklassen.
 
matnyttige skrev:
Kör på alternativ 3. Det blir billigast. Vem bryr sig om skärpan i hörnen på en blombild? Dessutom så märks inte skärpefallet ut i hörnen lika mycket på en "vanlig" amatör kamera (som croppar bilden) jämfört med en fullformatskamera i proffsklassen.
Det handlar inte om endast kantskärpa. En enkellinsig försättslins kan ge hiskeligt usel skärpa även i mitten om man inte bländar ner. Och det är ju inte alls säkert att man vill blända ner.
 
Makten skrev:
Det handlar inte om endast kantskärpa. En enkellinsig försättslins kan ge hiskeligt usel skärpa även i mitten om man inte bländar ner. Och det är ju inte alls säkert att man vill blända ner.
Jo, jo, det är helt säkert man vill det. Dessutom blir ljusstyrkan högre.
 
Makten skrev:
Det handlar inte om endast kantskärpa. En enkellinsig försättslins kan ge hiskeligt usel skärpa även i mitten om man inte bländar ner. Och det är ju inte alls säkert att man vill blända ner.
Använd en tvålinsig försättlins då. Det blir ändå rejält mycket billigare än ett makroobjektiv.
 
Zotamedu skrev:
Nu hänger jag inte med längre. Hur kan ljusstyrkan bli högre när man vill blända ner?
Nä, ljusstyrkan blir ju inte bättre när man bländar ner men en mellanring stjäl ljus vilket inte en närbildslins gör (utan ger en minimal ökning av ljusstyrkan).
 
billigt makro

Vad har du för kamera?

Jag ville inte lägga tusenlappar pá ett makro objektiv, sá jag hittade en annan lösning!

Jah har en EOS 350d. Det jag gjorde, var att leta upp en adapter Canon eos-Minolta MD pá ebay (har för mig att den kostade 20 euro)
Sedan monterade jag mitt gamla manuella minolta objektiv med makro 1:4 och med hjälp av ett billigt mellanring set (även detta pá ebay för ca 20 euro) kan jag komma riktigt nära

Jo nu hade jag ju ett minolta objektiv som lág och skräpade men det borde inte vara svárt att hitta dessa gamla objektiv till bra pris?? Tycker själv det är riktigt skarpt.

Andreas
 
När jag tittar på Canon makrot så säger det 31 centimeters närgräns. Jag är van vid min kompakta kamera att gå 2 centimeter nära. När man nu står så långt ifrån så förmodar jag att det blir ganska ostadigt, så man behöver då stativ?

> Peter Segerdahl

Bara en som lutade? Jag tar sneda bilder hela tiden...
 
Närgränsen räknas från sensorplanet, alltså nästan från kamerans baksida.
Ju längre brännvidd desto längre blir avståndet till motivet med bibehållen avbildningskala.
Det är oftast att föredra för att inte skrämma iväg insekter mm. Att få ett objektiv uppkört 2cm från nyllet skrämmer iväg det mesta.
 
phoenixdolphin skrev:
När jag tittar på Canon makrot så säger det 31 centimeters närgräns. Jag är van vid min kompakta kamera att gå 2 centimeter nära. När man nu står så långt ifrån så förmodar jag att det blir ganska ostadigt, så man behöver då stativ?

> Peter Segerdahl

Bara en som lutade? Jag tar sneda bilder hela tiden...

Som sagt. Makro har inget med närgräns att göra, det har att göra med hur stort (skala) motivet blir på sensorn/filmen i relation till verkligheten. Tex skala 1:1.

Din kompakt kommer att ha en lägre skala trots att du kan ha motiven närmare frontlinsen, då den inte har något riktigt makroobjektiv.

Det bli INTE ostadigare ju längre bort du är. Däremot är det väldigt svårt att hålla kameran still utan stativ med så hög förstoring som ett makroobjektiv ger. Du kan ju jämföra med hur svårt det är att hålla motivet still i en kikare.

Ska man fotografera insekter vill man inte gå så nära. Riktigt inbitna insektsfotografer har makron med en närgräns som kan vara uppemot en meter, bara för att inte skrämma bort insekten. Dessa ger också högre förstoring än din kompakt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.