Intressant debatt.
Jag tror, att när det gäller fingertoppskänsla beträffande vilka exponeringsinställningar man ska ha, så kommer den endast genom lång erfarenhet och en förståelse för den teknik man använder för att skapa sin bild, samt för det ljus man befinner sig i. Analogt eller digitalt tror jag kvittar. Fingertoppskänslan tror jag nog har mer med talang att göra. Eller.. vad ÄR fingertoppskänsla egentligen.. ett rätt vagt begrepp, för alla vill ju ha sina bilder olika. Någon kanske föredrar en ljusare bild, andra en mörkare...
När det gäller att lära sig grunderna tror jag benhårt på att den digitale DSLR-amatören har all möjlighet att snabbt tillgodogöra sig kunskaper. Inte minst för att jag upplever att jag lärt mig otroligt mycket sedan jag köpte min D70.
Att lära sig grunderna på en analog kamera tar nog lite längre tid just eftersom det inte blir lika mycket trial and error. Med min DSLR får jag ju en feedback, om inte alltid direkt så iallafall så fort jag har tillgång till min dator, och eftersom jag inte behöver tänka på att ha tillräckligt med rullar så kan jag ju plåta och radera friskt. Efter ett tag börjar man ju få en ryggmärgskänsla av vad som förmodligen fungerar i just den situationen.
När det gäller mätmetoder och liknande som diskuterats ovan, manuell kontra automagiskt, så är väl det egentligen irrelevant i en digital/analogdiskussion då de moderna analoga kamerorna har precis samma system som de samtida DSLR. Alltså borde man kunna vara precis lika lat med en analog som med en digital, eller precis lika manuell med den digitala systemkameran.
När man är klar med grunderna på endera systemet så tror jag skillnaderna börjar. Där en analog fotograf börjar intressera sig för hur olika film beter sig får en digital fotograf börja tänka på sin sensor och dess förutsättningar.
Den absolut största skillnaden mellan analogt och digitalt rent handhavandemässigt ligger dock i efterbehandlingen/framkallningen.
Här är det två helt olika vetenskaper som kräver två rätt skilda tekniska färdigheter. Dock är kravet på bildseende det samma. Oavsett tekniskt format på bilden borde en person med fingertoppskänsla" för hur en bild ska se ut, se om den ska vara mörkare/ljusare, mer eller mindre kontrast, beskärning etc..
Jag är övertygad om att en duktig fotograf kan ta precis lika bra bilder med en gammal mekanisk, analog kamera, som med en modern, funktionnspäckad digital systemkamera, då bildskapande inte i huvudsak handlar om märket på kameran eller hur många bokstäver som får plats på objektivet, utan om att se "the kodak moment" och kunna frysa tid och rum för att sedan kunna förmedla en händelse eller känsla till andra människor på ett sätt som berör dem.
Har man inte talangen kan inget matrismätningssystem i världen rädda en, man blir inte automatiskt duktigare med en Leica och några miljoner pixlar hit eller dit räddar inte en dålig komposition.
Så, hur får man fotografisk talang? Den som har svaret får gärna berätta det för mig.. för jag är intresserad..
eller kanske måste jag byta till en bättre kamera först?
/E