Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fine-art-tryck?

Produkter
(logga in för att koppla)

thaCarl

Ny medlem
Hej! Jag tänkte beställa en print av ett foto för att hänga upp på väggen. Jag såg en konstnär som beställt "giclée-tryck" från ProImages.se på konst som han gjort digitalt. Det var en fin svärta och ett snyggt papper.

Kan man göra samma print med foton med gott resultat? Sökt en del och funnit att s.k. fin-art-tryck kanske skulle kunna vara ett alternativ? Scandinavianphoto.se har detta bl.a. men verkar bara vara svart-vitt?

Vad säger ni som har erfarenhet av det här, vad rekommenderar ni eller är det rent av bortkastade pengar, kanske borde satsa på en vanlig print? Tänker mig en storlek någonstans kring 40x60 cm.

Tack för svar, anledningen att jag ställde frågan här var att jag skulle uppskatta någon oberoendes åsikt. Hade varit intressant att höra forummedlemmars erfarenheter :)

Varför är inte Eriks inlägg oberoende? Ang fine art finns mängder med olika papper etc en del passar bra till svartvitt en del till färgbilder. Det bästa är att ta kontakt med tex någon av dom som bla Erik tipsade om o sedan be om en testremsa så ser du hur din bild blir på pappret. Själv printar jag själv o har mängder med olika fine art papper.

Varför är inte Eriks inlägg oberoende? Ang fine art finns mängder med olika papper etc en del passar bra till svartvitt en del till färgbilder. Det bästa är att ta kontakt med tex någon av dom som bla Erik tipsade om o sedan be om en testremsa så ser du hur din bild blir på pappret. Själv printar jag själv o har mängder med olika fine art papper.

Jag eftersökte bara någons oberoende erfarenheter. Får skippa genvägarna och göra researchen själv som du säger :)

Jag har låtit drewex i Malmö printa en del av mina bilder. Många olika papper att välja på och stor kunskap. Jag är mycket nöjd!

Hej! Jag tänkte beställa en print av ett foto för att hänga upp på väggen. Jag såg en konstnär som beställt "giclée-tryck" från ProImages.se på konst som han gjort digitalt. Det var en fin svärta och ett snyggt papper.

Kan man göra samma print med foton med gott resultat? Sökt en del och funnit att s.k. fin-art-tryck kanske skulle kunna vara ett alternativ? Scandinavianphoto.se har detta bl.a. men verkar bara vara svart-vitt?

Vad säger ni som har erfarenhet av det här, vad rekommenderar ni eller är det rent av bortkastade pengar, kanske borde satsa på en vanlig print? Tänker mig en storlek någonstans kring 40x60 cm.
Giclée-tryck är detsamma som bläckstråleutskrift. Ett fullständigt idiotiskt begrepp som används av kulturnissar som tror att deras utskrivna fotografier är mer konst än vanliga printade bilder. Giclée är för övrigt franska och översätts på engelska till squirt. Googla på squirt ska du se vad du får upp! ;)

På Crimson kan du beställa bläckstråleutskrifter.

Giclée-tryck är detsamma som bläckstråleutskrift.

Uttrycket giclée myntades ursprungligen för att markera utskrifter gjorda i en Iris-skrivare med en speciell uppsättning av bläck. Dessa bläck hade betydligt bättre hållbarhet än den uppsättning som Scitex tagit fram för denna skrivare. Den idé som företaget hade med denna skrivare var att man skulle använda utskrifterna för förprovtryck, och där krävs det ingen längre hållbarhet. Men sedan kom Graham Nash på att man kunde använda denna skrivare för fine art-utskrifter. Då blev den dåliga hållbarheten ett problem. Efter mycket testande hittade man bläck som höll bättre. Den förening av företag som gjorde fine art-utskrifter godkände de system som fick kallas giclée.

Att sedan många kallar utskrifter gjorda med en bläckstråleskrivare med pigmentbläck för giclée-utskrifter är alltså helt fel. Om man däremot använder ordet för utskrifter gjorda på en Iris-skrivare med godkända bläck, då är det inte ett idiotiskt uttryck.

Ja, det är rätt och riktigt. Det fanns en sajt som beskrev "The true story of Giclée", men den fungerar inte längre. Sedan kan man ju undra hur många Iris printrar det fortfarande finns fungerande i världen. Sannolikt rätt få.

De som fortfarande använder "Giclée-tryck" som marknadsföringsterm avser inkjet printar, dvs bläckstråleskrivare, och för mig och många andra är det ett idiotiskt uttryck syftande till att få folk att tro att deras utskrifter (tryck?) är förmer än andras. För oss som printar fine-art på exklusiva papper med bläckstråleteknik är uttrycket bara löjligt.

För att gå bort från den språkliga diskussionen och återgå till den ursprungliga frågan, så är svaret att det fungerar alldeles utmärkt att skriva ut fotografier. Vi gör det hela tiden och precis som du säger blir det bra svärta och det finns en rad olika papper som är väldigt vackra. Och det spelar ingen roll om vi skriver ut färg eller svartvitt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto