ANNONS
Annons

Fine art nude-bilder på kyrkogårdar?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmyg

Aktiv medlem
Nu när halloween nalkas funderade jag på ett tema taget på en kyrkogård.
Fine art nude "vampyr" med gravstenar i bakgrunden eller att hon ligger över stenarna.
Men hur är det med lagen?
Får man fotografera naket på kyrkogård samt gravstenarna?

Mvh Jimmy
 
Skulle du vilja att någon tog fine-art nude bilder på dina släktingars gravstenar? Det är faktiskt en kyrkogård och jag tycker man ska visa respekt för andra.

M
 
Skulle du vilja att någon tog fine-art nude bilder på dina släktingars gravstenar? Det är faktiskt en kyrkogård och jag tycker man ska visa respekt för andra.

Sa ju att vän av ordning kommer att protestera. Men olagligt är det inte. Om nu inte någon tycker det är förargelseväckande förstås. Så viss diskretion anbefalles. Att göra det just på Alla Helgons Dag är kanske minst smart. Själv skulle jag inte låta namnen på gravstenarna vara läsbara på bilder jag publicerar. Tror jag. Måste kolla hur jag gjorde en gång i tiden *s*
 
Jag skulle säga att håll dig till att ställa modellen VID gravstenarna inte PÅ dom.

Om jag nu överhuvutaget själv skulle fota nåt sånt så skulle jag använda baksidan av gravstenarna, typ en "vampyr" som smyger och hukar där i gången mellan gravarnas baksida.
 
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5465277

Gäller nog för detta också, alltså förargelseväckande beteende. Med andra ord olagligt.

Men då är väl all nakenfotografering på offentlig plats att betrakta som förargelseväckande beteende. Och alltså olagligt. I såfall är det nog dags för många FAN-fotografer att sluta med sin hobby. De visar ju glatt upp sina bildbevis på "olagligheten".
Nej det är nog bara förargelseväckande om någon annan råkar få syn på en. Om man kan vara på kyrkogården utan att bli upptäckt så är det nog inte olagligt.

Avseende det moraliska så tillhör nog jag de som tycker att det är på fel sida gränsen.

Petter...
 
Säkert inte olagligt, men i mitt tycke olämpligt och mycket osmakligt och respektlöst.
 
Om man ändrar namn på stenarna så kan det knappast gör ngt.
Men jag tycker inte att det är OK på alla helgon.

Alla helgonahelgen är till för eftertanke om de som har gått bort och det är säkert många som vill sätta ett ljus vid en grav.
Och då tycker jag att man kan välja en annan helg för sitt upptåg.

halloween skiter jag fullständigt i.
 
Jag betraktar mig som ateist. Men jag ser liksom inte riktigt anledningen till att göra något som kan reta upp folk, vare sig det är lagligt eller inte.
Yttrandefrihet innebär ju även rätten att avstå ibland. Det tenderar en del att glömma bort.
 
TS pratade om Halloween... Alla Helgons dag är 5/11 i år, om jag inte fattat helt fel...

Oki, bara det inte kryllar av folk på kyrkogården så kan man göra sina bilder om man visar hänsyn till eventuella kyrkogårdsbesökare. Halloweenbilder kan man ta när som helst på året o sedan välja att publicera dem i det sambandet.
 
Jag betraktar mig som ateist. Men jag ser liksom inte riktigt anledningen till att göra något som kan reta upp folk, vare sig det är lagligt eller inte.
Yttrandefrihet innebär ju även rätten att avstå ibland. Det tenderar en del att glömma bort.

Nu var ju frågan om man får, inte om man bör *s*
Det finns mycket som är tillåtet, men som man bör avhålla sig ifrån om man inte vill dra andras missnöje över sig.
 
Nu var ju frågan om man får, inte om man bör *s*
Det finns mycket som är tillåtet, men som man bör avhålla sig ifrån om man inte vill dra andras missnöje över sig.
Ja, men diskussionen spann ju vidare, som du kanske märkte:)

Jag kan mycket väl tänka mig att man kan anmälas för förargelseväckande beteende. Om det däremot får rättsliga följder är väl tveksamt.


Edit: Adderade glömd smily!
 
Oki, bara det inte kryllar av folk på kyrkogården så kan man göra sina bilder om man visar hänsyn till eventuella kyrkogårdsbesökare. Halloweenbilder kan man ta när som helst på året o sedan välja att publicera dem i det sambandet.

Just Halloween brukar väl folk inte fira på kyrkogårdar direkt, eller? Ta en lagom stor kyrkogård så lär man hitta ett hörn att vara ifred på (tänker på Skogskyrkogården i Stockholm, fast den kanske känns väldigt kaxig?)...

Mvh,
Richard ( är f.ö. lite inspirerad av den här tråden )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.