ANNONS
Annons

Filtret går ej att skruva bort

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn-v

Aktiv medlem
Jag har en äldre zoomoptik tillverkad under tidigt 1960-tal. Filtret som sitter på är av nyare tillverkning. Problemet är att det går inte att skruva bort filtret. Finns det någon som något knep hur man kan gå tillväga för att få bort det

Prova med att värma eller kyla filtret. Eftersom det är olika material i objektivets frontgänga och filtrets fattning kommer de att utvidga sig/krympa olika mycket och då borde filtret lossna lite.

Hände mig med en gång. Håller med förra talare, jag kylde mitt i frysen ca 2-3 minuter, sen var det busenkelt att plocka av.

Ställ objektivet med filtret mot undersidan en musmatta, tryck nedåt och vrid.

Eller så lindar du något med hög friktion och lite stadga kring filtret och vrider. Kanske en massa varv silvertejp kan funka.

Knepet är att inte hålla i filtret med händerna eftersom du då klämmer den tunna ringen så att gängan blir låst.

Har ni några förslag hur jag ska värma det.Kyla kan vara lite problem, för objektivet är 490 cm långt.

Jag har även GN Nikkor 45 mm som filtret sitter fast på. Det la jag in i frysen några minuter, men filtret sitter som berg. Före ägaren kanske limmade dit det

Enklast brukar vara sladdtricket.
Ta en elektrisk sladd och vira det runt fattningen på fitret och vrid.
Brukar alltid fungera.
Det fungerar på samma sätt som en filteravdragare. DVs. distribuerar trycket jämt över filtret så det inte klämmer någonstans.
Brukar fungera bättre än ispåsar och blåslampor.

Senast ändrad:
The hardcore way.
krossa filtret.
Plocka bort glasbitarna.
Med en polygrip böjer du in metallen tills det lossnar.
slint inte bara...

Jag var och köpte en avdragare för oljefilter på Biltema. Den verkar vara användbar, och filtret verkade röra på sig någon centimeter, men när jag skulle dra bort det hand satt det fortfarande stenhårt. Jag vet inte om det snurrade alltihop, för jag såg inte riktigt vad som hände. Skitsvårt att förklara, men det ser ut som det sitter någon slags distansring som håller glasen innanför filtret. Objektivet är över 40 år gammalt och tillverkades endast i 600 ex, så jag försiktig att jag inte pajar alltihop

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar