Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filtret går ej att skruva bort
- Trådstartare Björn-v
- Start datum
Ställ objektivet med filtret mot undersidan en musmatta, tryck nedåt och vrid.
Eller så lindar du något med hög friktion och lite stadga kring filtret och vrider. Kanske en massa varv silvertejp kan funka.
Knepet är att inte hålla i filtret med händerna eftersom du då klämmer den tunna ringen så att gängan blir låst.
Eller så lindar du något med hög friktion och lite stadga kring filtret och vrider. Kanske en massa varv silvertejp kan funka.
Knepet är att inte hålla i filtret med händerna eftersom du då klämmer den tunna ringen så att gängan blir låst.
conan
Aktiv medlem
http://www.earthboundlight.com/phototips/filter-stuck-on-lens.html
En sån där svart sak på bilden till höger har jag en själv. Den är riktigt bra och enkel att använda - speciellt i fält när man kanske är våt om händerna eller så.
En sån där svart sak på bilden till höger har jag en själv. Den är riktigt bra och enkel att använda - speciellt i fält när man kanske är våt om händerna eller så.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Enklast brukar vara sladdtricket.
Ta en elektrisk sladd och vira det runt fattningen på fitret och vrid.
Brukar alltid fungera.
Det fungerar på samma sätt som en filteravdragare. DVs. distribuerar trycket jämt över filtret så det inte klämmer någonstans.
Brukar fungera bättre än ispåsar och blåslampor.
Ta en elektrisk sladd och vira det runt fattningen på fitret och vrid.
Brukar alltid fungera.
Det fungerar på samma sätt som en filteravdragare. DVs. distribuerar trycket jämt över filtret så det inte klämmer någonstans.
Brukar fungera bättre än ispåsar och blåslampor.
Senast ändrad:
ErlandH
Aktiv medlem
Plastpåse fylld med varmvatten respektive isvatten.Har ni några förslag hur jag ska värma det.Kyla kan vara lite problem...
Hubble är väl ute i rymden redan? Där är det ju kalltKyla kan vara lite problem, för objektivet är 490 cm långt.
Björn-v
Aktiv medlem
The hardcore way.
krossa filtret.
Glassen är redan väck. Filtret är 77 mm, så det är ganska stort. Jag har tänkt att såga med bågfil på flera ställen, men ner till gängan kommer jag inte. Har du själv använt polygrip och böjt metallen innåt
mull
Medlem
Mitt stativ tippade och gick i backen med UV-filtret först. Gängorna fick spö och krävde tång-metoden för att opereras bort. Hade ihjäl tången till på köpet. Så går det om man använder för små tänger från Biltema...
http://gallery.voodoo-people.com/albums/Diverse/filter.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/Diverse/filter.jpg
Björn-v
Aktiv medlem
Jag var och köpte en avdragare för oljefilter på Biltema. Den verkar vara användbar, och filtret verkade röra på sig någon centimeter, men när jag skulle dra bort det hand satt det fortfarande stenhårt. Jag vet inte om det snurrade alltihop, för jag såg inte riktigt vad som hände. Skitsvårt att förklara, men det ser ut som det sitter någon slags distansring som håller glasen innanför filtret. Objektivet är över 40 år gammalt och tillverkades endast i 600 ex, så jag försiktig att jag inte pajar alltihop