Annons

Filtrera bort synligt ljus, tillåt "NIR", plasfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias_R_

Ny medlem
Hej!

Jag är eg. ingen fotograf, men hoppas ändå att jag kan få hjälp med en fråga som rör kamera. Lite bakgrundsinfo:

Jag utvecklar för tillfället programvara för att analysera tröttheten hos personer. Till detta så har jag en kamera kopplad via USB. Systemet jobbar i realtid. Detta är ett examensarbete på Chalmers tekniska högskola.

Jag har för tillfället en billig webcam för detta, där jag tagit bort det infraröda filtret. Men jag vill också sätta dit et nytt filter för att plocka bort allt synligt ljus och bara använda mig av infra rött, eller "NIR", nära infra rött.

Är det någon som vet hur jag kan få tag på filter som endast låter NIR ljus passera?
Jag har läst att då man monterar filter som enbart låter IR passera, så måste man öka slutartiden, väldigt mycket. Detta kan jag inte göra p.g.a. realtids kravet på systemet. (~20fps), samt att hårdvaran troligtvis inte kan justeras.

Det rör sig om en "filterbit" på ca 1x1cm. Om det finns någon plastfilm som fungerar som filter som man kan klippa i hade det varit riktigt bra.

Jag bor i Göteborg, och vill gärna ha tips på butik som jag kan vända mig till i närheten.
Jag hoppas någon vill ta sig tid för att hjälpa mig med detta, då jag är helt okunnig inom detta område.

Tack på förhand!
Mvh Mattias
 
Hej!

Jag är eg. ingen fotograf, men hoppas ändå att jag kan få hjälp med en fråga som rör kamera. Lite bakgrundsinfo:

Jag utvecklar för tillfället programvara för att analysera tröttheten hos personer. Till detta så har jag en kamera kopplad via USB. Systemet jobbar i realtid. Detta är ett examensarbete på Chalmers tekniska högskola.

Jag har för tillfället en billig webcam för detta, där jag tagit bort det infraröda filtret. Men jag vill också sätta dit et nytt filter för att plocka bort allt synligt ljus och bara använda mig av infra rött, eller "NIR", nära infra rött.

Är det någon som vet hur jag kan få tag på filter som endast låter NIR ljus passera?
Jag har läst att då man monterar filter som enbart låter IR passera, så måste man öka slutartiden, väldigt mycket. Detta kan jag inte göra p.g.a. realtids kravet på systemet. (~20fps), samt att hårdvaran troligtvis inte kan justeras.

Det rör sig om en "filterbit" på ca 1x1cm. Om det finns någon plastfilm som fungerar som filter som man kan klippa i hade det varit riktigt bra.

Jag bor i Göteborg, och vill gärna ha tips på butik som jag kan vända mig till i närheten.
Jag hoppas någon vill ta sig tid för att hjälpa mig med detta, då jag är helt okunnig inom detta område.

Tack på förhand!
Mvh Mattias




Hej !

Går det inte med nått av dessa tros ?

De är säkert mera NIR än IR.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk....TRC1&_nkw=infrared+filter&_sacat=0&_from=R40

//MW

detta ?
http://www.ebay.com/itm/INFRA-RED-L...-/170592626595?pt=UK_CCTV&hash=item27b81ce7a3
 
Filter som jag själv kör är Bower R72 som jag tycker fungerar bra utan att försämra skärpan, finns till ca 1/3 av priset på eBay än motsvarande från B+W. (Ännu billigare filter jag provat har varit riktigt dåliga, både i att blocka synligt ljus och behålla skärpan).

CMOS/CCD sensorerna som du finner i kameror klarar oftast bara våglängder uppåt 1000nm, du kommer alltså bara upp till NIR som du nämnt (och inte till SWIR, MWIR, LWIR eller FIR).

Alternativet jag sett till ett riktigt glasfilter är att framkalla icke exponerad kamerafilm.
Dock har man inte längre någon exakt koll på vilka våglängder som passerar.
 
Jag har inte hållit på med sådant där rent praktiskt, men jag tror att när man pratar om jättelånga exponeringstider så är det i de fall då man har kvar det IR-blockande filtret. Och det har ju du tagit bort. Kisel brukar ju funka fint en bra bit up i NIR, som redan påpekats, så jag profeterar att du inte kommer behöva några extrema exponeringstider om inte ditt VIS-blockande filter sträcker sig långt upp i NIR.
Om det sedan räcker till 20 fps har jag ingen aning om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.