Annons

Filtertyp till Macro alt. Porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

OllerWeb

Medlem
Är på väg att skaffa ett Tokina AT-X Pro 100/2,8 D Macro till min Canon!
Och jag vill ha det absolut bästa filter utan ljusförlust eller vinjettering...

...Och då tänker jag enbart på macro och porträttfotografering!

Några bra tips på riktigt bra filter!?
 
OllerWeb skrev:
Är på väg att skaffa ett Tokina AT-X Pro 100/2,8 D Macro till min Canon!
Och jag vill ha det absolut bästa filter utan ljusförlust eller vinjettering...

...Och då tänker jag enbart på macro och porträttfotografering!

Några bra tips på riktigt bra filter!?

Vad är det för filter du tänker på ?

Är det ett UV-filter som skydd ?

Isåfall är enligt mig B+W MRC det bästa du kan köpa.

/kent
 
Jag är ute efter helt neutrala färgtoner,
har även läst på nätet att tunnare filterring
minskar risken för vinjettering..?!

Har B+W MRC möjligen tunnare filterring?
 
OllerWeb skrev:
har även läst på nätet att tunnare filterring
minskar risken för vinjettering..?!
Detta gäller i princip endast vidvinkelobjektiv.
Du behöver inte en extra tunn ring till ett 100mm-macro. (Speciellt inte då du ska använda det på en 1,6x-sensor, där fullformat-optiks vinjettering i princip skärs bort.)

'Bäst' färgåtergivning tycker jag du borde få utan filter, alternativt med högkvalitativt UV-filter (= dyrare versioner av B+W / Hoya)
 
Senast ändrad:
Vanliga filter typ UV eller skylight har enligt många ingen som helst effekt på en DSLR. Det enda filter som jag kan tänka mig skulle ge en skillnad för din del vore ett polfilter. Det stjäl visserligen ca två steg på högsta poleffekt men kan ge bättre färger vid macrofoto, samt ta bort reflexer från glasögon vid porträtt. själv har jag alltid ett UV-filter monterat och då mest som skydd. För maximal kvalitets och ljusförlust använder jag endast filter från B&W eller Hoyas Pro 1 serie. Hoyas Pro 1 serie är bra på det viset att filterringen är tunnare men ändå ger möjlighet att använda vanliga objektivlock. Vignettering pga filtrets tjocklek behöver du inte bekymra dig för så länge du håller dig vid brännvidder över 24 mm.
 
Tack för svaren!

Jag surfade runt på nätet och fick lära mig en del!
Filterkvalité har mycket stor betydelse för bildresultatet,
många mindre "by side" importörer har inga vidare bra
filter! De större märkena från tex Hoya, B+W och
Soligor är ett bättre val framför ett billigt filter!

Ljusförlust eller vinjettering behöver jag väl inte oroa mig för!
Jag valde Hoya UV HMC Super efter en sökning på
nätet.. Jag har även plockat fram mina Cokin filter
för att exprementera lite..

Enligt "Digitalfoto för alla Nr8 2007" ger filter ett
bättre resultat än efterbehanling i datorn!
Så filter i all ära! :)
 
Om du har sådana krav på dina UV-filter bör du nog se dig om efter alternativ till dina Cokin-filter också, t.ex. Hitech (plast), Lee eller Singh-Ray (glas).
 
Re: Tack för svaren!

OllerWeb skrev:
Jag surfade runt på nätet och fick lära mig en del!
Filterkvalité har mycket stor betydelse för bildresultatet,

Filtrets kvalite och inverkan är överdriven i debatterna.Tillverkarna tjänar pengar på just sådant tjafs.Ett UV för att skydda frontglaset i objektivet och ett pol för speciella situationer brukar räcka långt.Om långa slutartider är en specialitet så kan ett gråfilter vara ett alternativ.
 
Re: Tack för svaren!

OllerWeb skrev:

Enligt "Digitalfoto för alla Nr8 2007" ger filter ett
bättre resultat än efterbehanling i datorn!
Så filter i all ära! :)

Hur då? Är det inte så att de då avser filter med olika effekter, typ polfilter, avtonade gråfilter o.s.v. ?

Min uppfattning är att UV- och Skylightfilter inte påverkar bildresultatet på en DSLR. Möjligen, jag säger möjligen, i negativ bemärkelse i så fall pga försämrade motljusegenskaper och skärpa. Att du skulle få ett bättre resultat med dessa vid porträtt och macro är jag tveksam till.

Någon som kan få mig på bättre tankar?
 
Re: Re: Tack för svaren!

Arne S skrev:
Hur då? Är det inte så att de då avser filter med olika effekter, typ polfilter, avtonade gråfilter o.s.v. ?

Min uppfattning är att UV- och Skylightfilter inte påverkar bildresultatet på en DSLR. Möjligen, jag säger möjligen, i negativ bemärkelse i så fall pga försämrade motljusegenskaper och skärpa. Att du skulle få ett bättre resultat med dessa vid porträtt och macro är jag tveksam till.

Någon som kan få mig på bättre tankar?
nej du har nog rätt. De detaljister jag pratat med hävdar att dessa filter har noll betyelse på en DSLR. Men som sagt Polfilter och andra lite mer specifika effektfilter fyller fortfarande en viss funktion. Själv kommer jag nog satsa på en del gråfilter framöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.