Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filterdiameter???

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Jag har en Canon 300d, och vill nu köpa ett nytt objektiv, hur vet jag att jag får tag i ett som passar min kamera?

Om jag nu skulle vilja köpa ett objektiv där det står att objektivet har Filtergänga 55mm eller 52mm, vad skilljer dom åt?
Det står att objektiven är till Canon.

Har det någon betydelse vilken filtergänga det är?

För det är väl i kamerahuset det skall passa?
och hur vet jag det?

Har funderat på att köpa ett begangnat, och då så vill man ju att man köper ett objektiv som passar.

Någon hjälpsam själ som skulle vilja svara på dessa frågor.

Filtergängan har ingenting med Vilken kamera du har! Filtergängan spelar in sen när du köpa filter till objektivet! Du behöver inte oroa dig att objektivet inte kommer passa! Det passar!

//Mvh Viktor

Hej Calle!
Det är viktigt att du inte bara köper "ett objektiv som passar till Canon"! Du skall ha en EF-glugg som passar just till Canons EOS-kameror å inget annat - Det finns mycket begagnat i omlopp som endast passar Canons äldre kameror nämligen,

Canons originalgluggar för EOS har nästan alla beteckningen "Canon lens EF" åtföljt av brännvidden/zoomomfånget samt ljusstyrkan framtill eller på sidan av objektivet.

Sen finns det andra fabrikanter som tillverkar sk. "Pirat-optik" till Canon men det är samma sak där - Dom skall passa till just EOS.

För det mesta så är det storleken på objektivets frontlins som bestämmer filtrets diameter. När du vet vilket objektiv du ska ha så är det bara att köpa ett filter med just den diametern.Kolla in CyberPhoto tex. Dom har det mesta i den vägen!

Lycka till!
JANNE

Senast ändrad:
Frågan är varför det behövs ett filter till en digitalkamera? I min värld behöver man endast ett polorisationsfilter. Förslagsvis köper man ett stort filter som passar största linsen diameter och sedan filtergängskonverterare s k "step up ringar" så kan samma filter användas på valfri diameter, vilket spar åtskillga pengar.

ANNONS