Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filteradapter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Määtza

Aktiv medlem
Nu när jag har fått svar om att det finns filteradaptrar till min z2:a så vill jag fråga en annan sak.

Jag har hittat två stycken, en på internet där den kostar ca 250 kr med frakt och detta är en Soligor, den tar 2-3(!) veckor få hem sen skickas den till mig. Sen finns det en adapter i en fotoaffär här i Linköping, den kostar 350 men den är tydligen officiell och den tar bara 2 dagar att få hem.

Så villken ska jag köpa. Jag har inget problem med att vänta det är bara om optiken försämras om jag köper adaptern från Soligor.

Någon som vet??
 
Köpte motsvarande till Z3:an nyligen. Jag valde mellan Minolta orginal och Raynox. Jag kände på en adapter från Soligor och jag tyckte den verkade vara lite klenare och inte samma finish. Det som gjorde att jag valde Raynox var ett bra paket med ett pol-filter och ett vanligt skyddsfilter.

Jag skulle aldrig klara av att vänta två-tre veckor för bara en hundralapp :)

//TH
 
Hej!

Tja, jag köpte ju inte orginalet, men det berodde mest på att jag valde bort Soligor som kändes sämre i kvalitet... Men det var en subjektiv bedömning. Det finns oftast ett uns av sanning i att man får vad man betalar för.


Mvh / Tomas
 
Är soligors filteradapter orginalet?

FÖr när jag snackade med killen i butiken sa han " Jaha Soligor tillverkar också den"

Ska jag köpa soligor eller inte?
 
Går man in på CyberPhotos hemsida och tittar på Z3 tillbehör, finns följande två alternativ för filteradapters. Priserna är utan resp. med moms.

Konica Minolta ZCA-300 Filteradapter till Dimage Z3 filterdiameter 52mm 196 kr 245 kr
Soligor konverter- och filteradapter till Konica Minolta Z3, 52mm 160 kr 200 kr
 
Östergård skrev:
Går man in på CyberPhotos hemsida och tittar på Z3 tillbehör, finns följande två alternativ för filteradapters. Priserna är utan resp. med moms.

Konica Minolta ZCA-300 Filteradapter till Dimage Z3 filterdiameter 52mm 196 kr 245 kr
Soligor konverter- och filteradapter till Konica Minolta Z3, 52mm 160 kr 200 kr

Det skulle vara bra om jag hade en z3:a men nu har jag en z2:a :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.