Annons

filter.

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellis1

Medlem
JAg har alldeles nyligen börjat fotografer och har en nikon d40 med ett 18–55 mm AF-S DX Zoom-Nikkor-objektiv. Jag kan ännu inte alls myckt och skulle behöva lite råd.

Jag funderar lite på att skaffa någon form av filter och undrar om någon har tips på vilket jag bör köpa, det ska dels vara skydd för objektivet (och även kanske förstärka/förbättra färgerna/skärpan på mina bilder?)

UV-filter kan ge störande extra reflexer i bilden, är det nån som kan visa en bild som blivit bättre med UV-filter så skulle det va kul att se den. Samma motiv med och utan filter alltså.

Polarisationsfilter är kul.

Det är ingen större anledning att köpa ett UV-filter som skydd till en billig kitglugg, köp något roligare istället, som tex, ett polfilter, eller ett Cokinsystem med ND-filter + avtonade ND-filter.

/kent

Jag annväder objektivlocket som skydd och i förekommande fall har jag motljusskydd monterat för ska distans till omgivningen från glasytan. Vid extremt grisiga tillställningar som t ex foto gyttjebrottning eller Gotland grandnational med vidvinkel kan det vara bra med en extra glasbit framför.

De pengar som sparar på att inte ha filter vars uppgift är att använda som skydd köper jag pappersförstoringar för istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar