tannler
Aktiv medlem
Got my point Erik - ;-)Erik Schalin skrev:
... man styr runt ljuset, i stället för att styra skuggor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Got my point Erik - ;-)Erik Schalin skrev:
... man styr runt ljuset, i stället för att styra skuggor.
johnnynu skrev:
Jag läste något om det i Scott Kelbys bok om att man kan först komponera bilden mot bakgrunden och ställa in de värden som kameran har mätt upp.
Sedan låser man dem (?) och komponerar sedan om mot personen och lägger då till en upplättningsblixt. Detta är alltså om man är utomhus med en fin bakgrund.
paul innergård skrev:
Ett bra UV-filter förtar knappast speciellt mycket av kvaliten, men är å andra sidan en bra försäkring mot repor på frontlinsen. Har själv UV-filter på alla mina objektiv bortsett ifrån min 85 1,2 som enligt min uppfattning faktiskt blir något sämre med UV monterat. Det är dock den enda av mina sex gluggar som jag kunnat ana någon som helst skillnad med eller utan filter monterat. Pol-filter är nog det enda som jag kan komma på, skulle ha en effekt just vid porträtt och då vid de tillfällen objektet bär glasögon, precis som Erik redan nämnt. Som ett litet tips dock, tycker jag att du skall investera i Nikons utmärkta 50 1,8, den är mycket bra för just porträtt. Om du har ännu mer i plånboken så är 85 1,8 ännu något vassare, speciellt sett till bakgrundsoskärpan som blir mycket vacker o mjuk med den gluggen.
Plast är alltför repkänsligt.Sten-Åke Sändh skrev:
Är det inte bättre med transparent plast av nåt slag eller ett vanligt linsskydd? Om man vill komma snabbt till skott utan linsskydd, så funkar väl ett motljusskydd i många fall som ett ganska bra skydd (beroende på utformning).
Jag kan t.o.m. tänka mig att ett glasfilter faktiskt kan åstadkomma just de skador man hoppas det ska skydda mot. Om man slår mot en gren med frontlinsen när man går i skogen, så händer i bästa fall inte så mycket, eftersom glas är hårdare än trä. Om man däremot har ett skört glasfilter framför frontlinsen är det väl betdligt större risk att glaskrosset som mosas in i frontlinsen just åstadkommer de repor man tror det ska skydda mot.
Erik Schalin skrev:
Plast är alltför repkänsligt.
Har inte lika bra optiska möjligheter.
Jag tror inte att filtret skadar, möjligvtis så dämpar det smällen så att man får en repad i stället för krossad frontlins.
Ja din motljusskyddsteori funkar bra så länge det inte är vidvinkel. Nackdelen är tex att den skit som hamnar på filtret istället hamnar på frontlinsen. Och att göra rent en glasyta är en risk i sig för repor.
Det gör jag på mitt 17-35.Sten-Åke Sändh skrev:Är man skraj för repor får man väl sätta på objektivlocket. [/B]
Erik Schalin skrev:
Det gör jag på mitt 17-35.
Övriga har motljusskydd.
Alla har UV-filter.
Att man använder UV / Skylight är att de inte ger ngra färgförskjutningar. Har för mig att de påverkar färg på långa avstånd och ger en klarare bild (vet inte varför).
BugEyes skrev:
Jag har aldrig lyckats se skillnad på bilder med eller utan Uv filter så jag kör glatt vidare med filter på. Vid porträttfoto gör dom absolut varken till eller från för bildresultatet.
Fläsk-Tarzan skrev:
Om man är i smutsiga miljöer typ motocrosstävlingar där man får torka bort stendamm och annat skit lite då och då är man glad om man slipper torka direkt på frontlinsen.
Antireflexbehandlingen åker då snabbt och repor
kommer som ett brev på posten. Det är inte i förtsa hand mot slag man har sitt filter sittandes där.
Jimsan skrev:
Det kan funka, men då får bakgrunden inte vara för ljus eller mörk. Då blir det för stora kontraster och ser konstgjort ut.
Det gäller att hitta rätt mix.
Vad gör Ni med Era kameror egentligen - vara beredd på repor hela tiden?Sten-Åke Sändh skrev:
...
Är man skraj för repor får man väl sätta på objektivlocket.