Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter vid porträttfotografering??

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin86

Avslutat medlemskap
Jag ska förmodligen fota lillsyrran till helgen, så tänkte höra om det är nåt speciellt filter som kan va bra att ha? har bara ett uv nu, kan det va bra att ha nåt mer just till porträttfoto?
Är det någon annan utrustning som kan va bra att ha, t ex motljusskydd eller så? vill gärna ha lite tips o råd!

Tack o hej :)

Hej!

mit personliga råd är att skruva av alla filter. De, åtminstone UV-filterna, försämrar oftast bildkvaliteten. Motljusskydd däremot rekomenderas varmt :)

En reflexskärm kan vara bra o ha, eller nått hyffsat stort (beroende på om du tar ansikte, hel eller halvkroppsporträtt) o vitt tex en frigolitskiva för o reflektera in ljus i skuggsidan

Inomhus brukar fönster ge fint ljukt ljus, utomhus är skuggan ett bra alternativ :)

mvh johan

Digital fotografering & efterbehandling - Nej det behövs inte.

Analog fotografering - Här finns det en del att tänka på.

Sedan finns det några filter som datorn inte kan ersätta.
Polariseringsfilter.
Graderade gråfilter.
Gråfilter för att ge längre slutartider.

Snälla Erik - ska hon köpa ny kamera?

Detta är vad hon har i sin väska;

Canon Powershot A710IS
Nikon D80
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED
Hama UV

En inte alltför vild gissning är att hon kommer att använda D80+18-55.

Är det inte där vi ska fokusera våra råd, i stället för att puritanistiskt ondgöra oss om hur illa den digitala världen är?

tannler skrev:
Snälla Erik - ska hon köpa ny kamera?

Detta är vad hon har i sin väska;

Canon Powershot A710IS
Nikon D80
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED
Hama UV

En inte alltför vild gissning är att hon kommer att använda D80+18-55.

Är det inte där vi ska fokusera våra råd, i stället för att puritanistiskt ondgöra oss om hur illa den digitala världen är?
Vaknat på fel sida av sängen i dag Lennart?

Jag har ingen aning om vad Malin har i sin väska.

Smyg inte in mig, mha ordet "vi", i din uppfattning att du inte tycker om det digitala.

Jag gav 3 ex på vad datorn INTE kan ersätta. Men för porträtt är inget av dem lämpligt att använda. Möjligtvis polfiltret för att dämpa glasögonreflexer utomhus.

Försök förstå Erik - hon sysslar nog inte med analog fotografering. Kolla tråden så ser Du vad hon har i väskan. Jag har inga problem med den digitala världen. Att Du ens kan tro det, ger bara en fingervisning om att Du inte kan läsa.

Frågan gällde; porträtt i helgen med befintlig utrustning. Svamla inte loss om att jag "Vaknat .." LÄS innantill och försök besvara hennes frågeställning - nej visst, Du kunde ju inte läsa - nänä, OK.

Förlåt Malin, Jag känner mig tvingad att svara.

"Snälla Erik - ska hon köpa ny kamera?"
Nä, varför skulle hon det?

Förtydligande:
"Jag har ingen aning om vad Malin har i sin väska." Betyder i mitt fall att jag aldrig läser vad andra har i sina "väskor". Det intresserar mig inte.

"Jag har inga problem med den digitala världen. Att Du ens kan tro det, ger bara en fingervisning om att Du inte kan läsa."
Du skriver :
"Är det inte där vi ska fokusera våra råd, i stället för att puritanistiskt ondgöra oss om hur illa den digitala världen är?"
1 ordet vi
2 ordet oss
Återigen: var vänlig att inte blanda inte in mig i dina uppfattningar.

"Försök förstå Erik - hon sysslar nog inte med analog fotografering."
Det är en gissning Lennart.

"LÄS innantill och försök besvara hennes frågeställning."
Tja kan det bli tydligare i ett kort svar: ?
Digital fotografering & efterbehandling - Nej det behövs inte.

Analog fotografering - Här finns det en del att tänka på.

Återigen Förlåt Malin och lycka till.

ok, då är det av med uv-filtret som gäller! jag får testa lite olika o se hur det blir :) glasögon har hon inte, däremot en tandställning, fast det reflekterar förhoppningsvis inte så mycket ;) köpte iallafall ett pol.filter idag, till annan användning!
motljusskydd hinner jag nog tyvärr inte skaffa.. tror inte att fotosnubben i stan har det inne så nätet är enda alternativ isåfall.. blir nog tajt? :/

Jag tror inte att Du har så stor användning av ett motljusskydd heller - om Du ska använda 18-55. Den kräver ganska så grunt ( kort och ordentligt utvinklat ) motljusskydd för att det ska fungera över hela zoomomfånget, utan att vinjettera, och då tenderar det att bli näst intill värdelöst.

Försök hellre ställa Dig så att Du minimerar risken för ströljus rakt in i objektivet.

Malin86 skrev:
ok, då är det av med uv-filtret som gäller! jag får testa lite olika o se hur det blir :) glasögon har hon inte, däremot en tandställning, fast det reflekterar förhoppningsvis inte så mycket ;) köpte iallafall ett pol.filter idag, till annan användning!
motljusskydd hinner jag nog tyvärr inte skaffa.. tror inte att fotosnubben i stan har det inne så nätet är enda alternativ isåfall.. blir nog tajt? :/
Ett bra UV-filter förtar knappast speciellt mycket av kvaliten, men är å andra sidan en bra försäkring mot repor på frontlinsen. Har själv UV-filter på alla mina objektiv bortsett ifrån min 85 1,2 som enligt min uppfattning faktiskt blir något sämre med UV monterat. Det är dock den enda av mina sex gluggar som jag kunnat ana någon som helst skillnad med eller utan filter monterat. Pol-filter är nog det enda som jag kan komma på, skulle ha en effekt just vid porträtt och då vid de tillfällen objektet bär glasögon, precis som Erik redan nämnt. Som ett litet tips dock, tycker jag att du skall investera i Nikons utmärkta 50 1,8, den är mycket bra för just porträtt. Om du har ännu mer i plånboken så är 85 1,8 ännu något vassare, speciellt sett till bakgrundsoskärpan som blir mycket vacker o mjuk med den gluggen.

paul innergård skrev:
Ett bra UV-filter förtar knappast speciellt mycket av kvaliten, men är å andra sidan en bra försäkring mot repor på frontlinsen. Har själv UV-filter på alla mina objektiv bortsett ifrån min 85 1,2 som enligt min uppfattning faktiskt blir något sämre med UV monterat. Det är dock den enda av mina sex gluggar som jag kunnat ana någon som helst skillnad med eller utan filter monterat. Pol-filter är nog det enda som jag kan komma på, skulle ha en effekt just vid porträtt och då vid de tillfällen objektet bär glasögon, precis som Erik redan nämnt. Som ett litet tips dock, tycker jag att du skall investera i Nikons utmärkta 50 1,8, den är mycket bra för just porträtt. Om du har ännu mer i plånboken så är 85 1,8 ännu något vassare, speciellt sett till bakgrundsoskärpan som blir mycket vacker o mjuk med den gluggen.

uv-filter har jag redan, så det behöver jag inte köpa. men ett objektiv är det inte riktigt tal om.. jag tänkte just tillbehör (mindre sådana) som inte rånar en på köpet. kameran är ju bara nån vecka gammal, så jag känner inget behov för att skaffa ett sådant objektiv. dessutom har jag ju aldrig fotat porträtt förut, o va mest sugen på lite små tips på vad man kan tänkas behöva i form av t ex filter.

Lennarts fina bild har nyckeln i form av text.
"to fill in the shadows".

Man använder reflexskärmar för att minska kontrasten i porträttet och för att styra hur skuggorna faller.
Att styra vart ljuset skall komma ifrån.
Finns det fler fall?

Givetvis var det än mer viktigare innan datorernas era.

<OT>
Nja - styra skuggan? Hur skuggan faller är simpel optisk geometri - skuggan faller rakt fram i förlängningen av linjen belysning->objekt och där hamnar den hur mycket jag än vill styra den.

Det skärmen gör är att minska skuggans hårdhet genom att reflektera det ljus som "slinker förbi", tillbaka till den skuggiga sidan av objektet, för att på så sätt minska kontrastskillnaden mellan belyst del och skuggig del.

Andra användningsområden för skärmar;

Ändra färg på ljuset genom att reflektera mhja ex.vis guldfolie
Minska infallande ströljus mhja svartskärm
</OT>

tannler skrev:
<OT>
Nja - styra skuggan? Hur skuggan faller är simpel optisk geometri - skuggan faller rakt fram i förlängningen av linjen belysning->objekt och där hamnar den hur mycket jag än vill styra den.
Det har du rätt i.
Om man använder speglar/metall/ljusa ytor som reflektorer så kanske det är mer rätt att kalla det en effekt av att man styr runt ljuset, i stället för att styra skuggor.

Ok. Extra blixtrar är ju overkill i mitt fall men en reflexskärm och ett paraply från varje sida borde man kunna ordna.

... och ett schysst fönster borde Du kunna hitta. Det finns mycket som går att fixa med fantasi och ganska så medel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar