ANNONS
Annons

Filter till sport/action

Produkter
(logga in för att koppla)

Stjerneus

Medlem
Hejsan, har en liten fråga angående filter till action/sport bilder. Har börjat plåta en hel del surfing och liknande, har dock en fråga angående filter till gluggen Nikkor VR 70-200 f/2.8G.

Jag har kollat en del filter, och det finns visserligen en del som låter bra, men skulle gärna vilja höra vad ni har för åsikter.
Det blir en hel del "ren luft" samt mycket vatten och färger i bilderna. Prisklassen spelar inte så stor roll, huvudsaken är prestandan och vad man kan få ut av filtret!

Tacksam för snabba svar! mvh / Johan

Om du vill få lite mer stuns i bilden kan du eventuellt använda ett polfilter.

Men jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga riktigt... Nåt specifikt filter till sport/action finns inte. Vilken effekt vill du uppnå genom att använda filter?

Filter anvands for att fixa olika problem i bilden. Det gar inte att allmant saga vilket filter du ska anvanda for en genre.

I forsta hand kanske du bor skaffa ett UV eller Skylight 1A. Det kan du lata sitta kvar jamt. Det skyddar den dyrbara frontlinsen. Kop ett bra. Tiffen gor helt ok filter, det basta ar B+W som gors av Schnieder. Det har ganska liten effekt, ett skylight fixar blastick pa soliga dagar och ett UV miskar dis.

Seadn beror det pa om du ska plata farg eller s/v

tack för svaren, jag har ett UV-filter tiffen på redan. Och jag plåtar i färg. Jag är ute efter ett filter som kan mätta färgerna lite mera, samt den där blåtoningen i himmeln som polfiltert du nämner.Har läst om en del filter, som ska hjälpa till med detta och bättra på lite saker, frågan är bara vilket eftersom det handlar mycket om färger och i havsområde med mycket luft och vatten.

polfilter

Det är ett polfilter som du letar efter det framhäver kontrasterna i himmel. Man får med lite moln och man kan justera "glittereffekterna" som finns i vatten och när solen skiner på det.

Lycka till

Ta av ditt filter

Håller inte med om att man ska ha filter på hela tiden.Det försämrar helt klart objektivets egenskaper.Varför köpa ett dyrt objektiv där fronlinsen kanske kostar ett par tusenlappar att tillverka för att sedan täcka över det med ett billigt glasstycke.Tillverkat av schneider eller inte.

Sedan jag tog bort alla mina uv-sky filter har jag märkt en klar förbättring av skärpa,kontast.
Polfilter och nd filter är de enda filter som åker på ibland.Och då endast då de verkligen behövs.

Se denna länk.

http://luminous-landscape.com/columns/sm-feb-05.shtml

Moderna objektiv har en mycket bra belägging mot repor.Ska mycket till för att repa ett objektiv vid normal användning.
Om man vill skydda objektivet ha alltid motljusskyddet på ,helt klart det bästa skyddet.Helst av metall.

Har fotat i över trettio år och aldrig lyckats repa ett objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar