Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till nikkor 17-55?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokv41

Aktiv medlem
Skulle behöva lite tips på filter till det nyinköpta objektivet.. Sitter ett Hoya sky C på optiken nu..

Vet någon vad det är för typ av filter? Är det bara ett skyddsfilter?

Sedan tänkte jag köpa något tonat gråfilter men det här är helt utanför mitt kunskapsområde.. Vill framförallt ha ett filter för foton på landskap i visst solljus.. Har sett dels runda men även fyrkantiga med en adapter till.. Och sedan är frågan vilket steg det skall ha och vilket märke.. Förstår att ett filter inte täcker alla situationer men alla tips i denna ljungel är uppskattade.. Även tips på andra användbara filter uppskattas..

Har aldrig fotat med filter tidigare.. Fotar mest barnfoton och en del landskapsbilder som sagt..

Ett polfilter är trevligt till landskap! Det ger klarare färger och blåare himlar i många situationer.

Som tonade gråfilter är det lättast att ha fyrkantiga så man kan variera var man vill ha gränsen plus att man kan vrida dem fritt. Biliga filter kan ha färgskiftningar, bra filter är neutralt grå.

Jag tror filtret du har på nu är avsett som ett rent skyddsfilter, men att det har en svag svag rosa toning. Om det är av bra klass vet jag inte, står det något mer på det?

Ett polfilter är trevligt till landskap! Det ger klarare färger och blåare himlar i många situationer.

Som tonade gråfilter är det lättast att ha fyrkantiga så man kan variera var man vill ha gränsen plus att man kan vrida dem fritt. Biliga filter kan ha färgskiftningar, bra filter är neutralt grå.

Jag tror filtret du har på nu är avsett som ett rent skyddsfilter, men att det har en svag svag rosa toning. Om det är av bra klass vet jag inte, står det något mer på det?

Polfilter har jag faktiskt funderat på också..

Några tips på fyrkantiga gråfilter också med adapter?

Det var ett Hama sky c inte Hoya.. (XXV) är det enda som står utöver sky c...

Polfilter är givet. Inte bara för att få klarare färger, utan kanske främst för att tona ner reflektioner i vatten och vegetation. Det dubblar även som ett 2 stegs gråfilter, så att du kan köra lite längre exponeringar. Jag fotar nästan i överkant ofta med ett polfilter monterat.
En sak som man ska passa sig för är dock att ett polfilter kan ge lite ojämn mättnad då du fotar med riktigt vid vinkel (i intervallet ca 17-24mm enligt min erfarenhet). Detta syns ibland då himlar som annars är jämnblå blir ojämnt mättade. Det är inget jag själv bryr mig speciellt mycket om, men det kan vara bra att vara medveten om i alla fall.

Utöver polfiltret tycker jag ett halvtonat gråfilter är trevligt. Det finns en mängd olika tillverare. Själv använder jag filter från Lee. Filtren är rektangulära och det finns speciella hållare som man monterar på objektivet och fäster filtret i. Själv håller jag helt enkelt upp filtret framför objektivet för hand och trycker av. Det fungerar bra så länge man kör relativt korta exponeringar med stativ.

För längre exponeringar på några sekunder eller längre kan man experimentera med att hålla en svart duk framför objektivet och sakta föra duken uppåt under exponeringen. Det är en rolig teknik som kan ge väldigt fina bilder. Se tillexempel:
http://icelandaurora.com/blog/2010/07/20/tonys-magic-cloth-technique/

Lee är väl de kvadratiska som har bäst rykte, men de kostar en slant också. När det gäller polfilter finns det flera bra märken, kvalité kostar och det är bara slöseri med ett objektiv som 17-55 om man sätter ett dåligt filter på det.

Ett annat alternativ till tonade gråfilter som jag tycker fungerar förvånansvärt bra är avtoningsfiltret i Lightroom 3 och 4. Det vill till väldigt stora ändringar för att man inte ska kunna få ett bra resultat plus att man kan flytta, vrida, ändra både brantheten vid gränsen och hur mycket mörkare det ska vara. Plus att man kan ändra allt annat som Lightrooms lokala justeringar tillåter, som mättnad, kontrast, vitbalans, skuggor och högdagrar! Ger dessutom garanterat inga färgskiftningar :)

Intressanta svar!

Någon som har tips på inköpsställen och kanske tom någon länk? Lite knepigt med alla specifikationer på filtren när man inte vet vad de syftar till och särskilt när man inte vet vilka som är bra respektive dåliga.. Får bli ett bra Polfilter och ett gråfilter. Vore kanon med ett halvtonat. Tänker mig bilder för lågt stående sol tex. Typ nd13 eller liknande?

Konkreta tips på specifika filter vore kanon.. Prisvärt att gå via ebay kanske?

Filter av märket HiTech har jag hört, internetvägen, ska vara i stort sett likvärdiga med Lee, men billigare. Inget jag har någon verklig kunskap om dock.

Intressanta svar!

Någon som har tips på inköpsställen och kanske tom någon länk? Lite knepigt med alla specifikationer på filtren när man inte vet vad de syftar till och särskilt när man inte vet vilka som är bra respektive dåliga.. Får bli ett bra Polfilter och ett gråfilter. Vore kanon med ett halvtonat. Tänker mig bilder för lågt stående sol tex. Typ nd13 eller liknande?

Konkreta tips på specifika filter vore kanon.. Prisvärt att gå via ebay kanske?

Allt ett vanligt ND-filter..

Polfilter och ND-filter är de enda filter jag anser att man behöver, om man bortser från att man ibland kan vilja använda ett UV-filter som skydd. Har man en kamera och objektiv lämpliga för det kan iofs ett IR-filter vara kul åxå...
Resterande filter kan man i de flesta fall göra/emulera lika bra eller bättre i mjukvara, IMO.

Ang, ND-filter skulle jag säga att ett 3-stegs filter (ND8) är lämpligt att börja med. De som är svagare ger, IMO, inte så stor effekt att det är värt det (generellt sett) och de starkare kan bli lite för starka när solen står lågt. Vill man ha långa slutartider i strålande solsken så behöver man ju dock något starkare än ND8.
Själv använder jag ett ND8 och ett ND110 (10 steg) och vill även ha ett 6-stegs, dvs lite mitt emellan.

Ang. inköpsställen tycker jag att det är bra att handla härifrån:
http://maxsaver.net

För småfilter skiljer det ju inte SÅ mycket i pris, men när man kommer upp i lite större storlekar som 77mm, tex, så är det ofta runt halva priset (beroende på valutakurs kan man hamna på halva priset även om man skulle åka på tull och moms ibland).

Polfilter och ND-filter är de enda filter jag anser att man behöver, om man bortser från att man ibland kan vilja använda ett UV-filter som skydd. Har man en kamera och objektiv lämpliga för det kan iofs ett IR-filter vara kul åxå...
Resterande filter kan man i de flesta fall göra/emulera lika bra eller bättre i mjukvara, IMO.

Ang, ND-filter skulle jag säga att ett 3-stegs filter (ND8) är lämpligt att börja med. De som är svagare ger, IMO, inte så stor effekt att det är värt det (generellt sett) och de starkare kan bli lite för starka när solen står lågt. Vill man ha långa slutartider i strålande solsken så behöver man ju dock något starkare än ND8.
Själv använder jag ett ND8 och ett ND110 (10 steg) och vill även ha ett 6-stegs, dvs lite mitt emellan.

Ang. inköpsställen tycker jag att det är bra att handla härifrån:
http://maxsaver.net

För småfilter skiljer det ju inte SÅ mycket i pris, men när man kommer upp i lite större storlekar som 77mm, tex, så är det ofta runt halva priset (beroende på valutakurs kan man hamna på halva priset även om man skulle åka på tull och moms ibland).

Okej. Vad tror ni om detta filter?

Kenko Pro1 Digital Wideband Circular PL (W)

http://www.photodigital.co.nz/product/kenko-pro1-wide-band-circular-pl-w-77mm/

Vad står förkortningen PL W för? Har sett lite andra varianter nämligen? Säljs inte i Sverige vad jag kan se..

Sen blir det ev ett ND 8 också..

Vad står förkortningen PL W för? Har sett lite andra varianter nämligen? Säljs inte i Sverige vad jag kan se..

Så nu att vissa butiker specar filtret på samma sätt.. Hojta till om jag gör bort mig annars blir det detta plus ett Hoya nd8 för att testa mest. Oklart om nd 8 kommer räcka...

Så nu att vissa butiker specar filtret på samma sätt.. Hojta till om jag gör bort mig annars blir det detta plus ett Hoya nd8 för att testa mest. Oklart om nd 8 kommer räcka...

Vad jag HÖRT ska Kenko och Hoya vara samma filter men med olika namn. Jag har dock inte sett någon bergsäker källa på det. Om så är fallet så är deras multicoatade filter bra iaf, för Hoyas dito är bra.

ND8 funkar om man vill ha lite längre slutartider för tex rinnande vatten i skugga eller när solen är på väg ner/gått ner. Det funkar även ofta bra för att få lite längre slutartid på tex vågor om det inte är tokljust. Där vill man ju inte alltid ha jättelånga tider, utan lite "halvlånga". Det går ju att räkna på om det är tillräckligt. Om du vet vad du brukar få för slutartid i situationen du tänker dig att använda filtret så är det ju bara att dubblera tiden 3ggr. För rinnande vatten vill "man" väl ofta ha iaf ca 1s, så ligger du då på tider runt 1/10-1/8 utan filter så är du ju rätt bra på det med ett ND8.

Det är säkert inget dumt filter!

PL W står för PoLarizer Wideband ;-)

Köp vilket som helt från de kända märkena för mer än 500 kr så får du bra grejer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar