Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en 500c med ett 80mm och ett 250mm objektiv.

Är nu på jakt efter polariseringsfilter samt gradient gråfilter, vart ska jag leta?

LPfoto verkar inte ha några, och hur fungerar det? För Hasselbladsobjektivet har ju inte samma gängor direkt. Sätts filter på på samma sätt som motsolsskydd?

Mvh Patrik
 
Hasselblad använder filter med bajonettfattning. Objektiven har två bajonetter, en yttre för motljusskydd och en inre för filter. Det finns flera storlekar på filterbajonetterna. B50 och B60 är de vanligaste. De flesta C-objektiv använder B50 och de flesta CF, CFE och CFi använder B60.

Hasselblad säljer inte så många filter själv, och jag tror att deras filter är tillverkade av B+W (Schneider-Kreuznach).

B+W säljs i Sverige av Aifo (www.aifo.se).

/m
 
Hasselblad använder en filterfattning som betecknas som B50, B60, B70 (även 93mm finns men används bara på CFL40mm FE50mm och FE350mm modeller)
Är det äldre modeller på objektiv (fokuseringring i metall) har de ofttast B50 bayonett. Är det nyare modeller är det B60. Är de från samma tidsepok har de samma fattning.
Enklast (billigast) för dig är nog att köpa en "step-up ring" från B50 eller B60 till vanlig skruvgänga. Hasselblad har egna men de är som vanligt när det gäller detta märke, löjligt dyra och finns nog bara B60-67mm och B70-77mm. Photax.se har haft billigare varianter för B50 också. Sedan är det bara att köpa det filter du vill ha med vanlig filtergänga.

Alternativet är att du köper ett kompendium för hasselblad som har plats för filter, men det kan bli lite dyrare.

Eller så kan du leta reda på gamla orginalfilter men jag tror inte du hittar något graderat.

Mvh
/Simon
 
Hittade adaptern för 330:-, slår till på en sådan, det känns nästan klokast :)

Beställde ett Cokin Grad G2 (0.9) också :)

mvH Patrik
 
Senast ändrad:
Blev ju helt fel detta!! :(

Trots att jag mailade tillsammans med ordern och frågade om det jag beställt var rätt...

Jag fick adaptern som konverterar från bajonett till vanlig filtergänga. Men sedan fick jag en 6x5 cm stor skiva???

Antar att man måste ha ett kompendium till dessa typer av filter?

Misstänker att det är ett sådant här jag borde ha?
http://www.scandinavianphoto.se/?47551

Skiljer det i kvalitet mellan dessa filter skivor och vanliga runda filter med gänga?

Om inte så tar det ju bara mer plats och är bökigare att hålla på med, och då så får jag sälja detta eller försöka skicka tillbaka/byta.

Vad struligt det kan bli :)
 
Senast ändrad:
Med ett rektangulärt graduerat ND-filter kan du lägga övergången där du själv vill eftersom filtret går att flytta i hållaren. Med ett runt filter är du låst till att ha horisonten i mitten.

Det rektangulära filtret sätter du i en hållare. Kolla på Cokin P-systemet (om det var P-filter du hade). Jag har hållaren med adapterringar från 52mm till 77mm och Hasselbladadaptern för 80/2.8'an. Visst är det pill med ett separat system, men fördelen är att man kan ha samma filter på flera objektiv och system.

Skriver jag samtidigt som mitt runda röda, blåa och intensifier filter skickats idag från SP :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.