Annons

Filter till gammal Axiomat?

Produkter
(logga in för att koppla)

myran7

Ny medlem
Hej!
Har tänkt återuppta en gammal hobby, nämligen arbete i mörkrummet. Har utrustning som nu är omkring 15 år gammal. Kopieringsapparaten är en Axomat eller Axiomat. Ganska billig och enkel apparat.

Dock har jag upptäckt att nuförtiden så är alla papper "multigrade". Denna typ av papper har jag aldrig använt, utan jag köpte papper med en viss hårdhet.

Är det någon som vet om det går att köpa filter som passar till en sådan apparat som jag har?
Var köper man dessa och vad kostar de?

Tacksam för svar!
Magnus L

Hej Magnus.

Om det är den äldre modellen så finns det inget fack/låda för filter, men om det är en senare modell så har du en låda mellan lampa och negativhållaren där du kan lägga i filter.

Det bästa är att köpa filter och montera dessa i mellanformatsdiaramar 6*6.

Lycka till
Carl

Newtonglas

Jag kör med en liknande förstoringsapparat.

En filtersats kostar runt 250 kr.

Jag använde också 6x6 diaramar, glasade är inte fel, så skyddas filtren från ev skvätt och annat i mörkrummet.

Men betänk då att ett av glasen i ramarna är newtonglas(säger jag som just lärt mig något nytt på fotosidan)
Jag gjorde den tabben att jag satte in filtren i glasade ramarna, med effekten att alla bilder blev softade.
Efter att ha uteslutit ena felkällan efter den andra såg jag att det var glaset i den vita ramen som var "softad".
Det gäller alltså att köra med två gråa ramar om man skall köra glasat.
Det blir kanon !

Lycka till !

Hej Stefan.

Jag antar att du har dina filter under förstorningsoptiken, mellan papper och optik?

I annat fall borde inte newtonglaset ha någon större inverkan på skärpan.

Ja, filtren hålls under optiken.

I ordningen:
Lampa
Negativ
Filter
fotopapper

Tittar man på någonting genom den vita ramen så ser man tydligt att det är suddigt.

På en dia så belyses ju diabilden EFTER glaset,
(vitt glas, bild, grå glasram) dvs glaset påverkar inte skärpan.
Om man monterar filter i glasad ram blir ju bilden(negativet) påverkad av newtonglaset(båda glas samt filter) innan det når pappret.

Funkade inte för mig, men när jag bytte till 2 gråa blev det direkt helskarpa bilder av samma negativ.

Testa själv med en provbild. Kanske kan du lösa det på något fiffigare sätt

Lycka till !

Jag har inga skärpeproblem då mina filter ligger mellan lampa och negativ.

Ha dé gott
Carl

Axomat 5

Hej igen!
Tack för era svar. Jag har nu kollat upp min gamla förstoringsapparat. Det är en Axomat (eller Axiomat) 5. Finns någon form av hållare som man kan dra ut. Har aldrig använt den tidigare. Ser ut som en tunn, kvadratisk plåtlåda utan botten. Antar att jag kan placera någon form av filter i den.

Vad tror ni?

Magnus L

Hej Magnus.

Det är riktigt, detta är filterlådan.
Rama in de olika filtren så håller de bättre.

Lycka till
Carl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar