Annons

Filter till EF-S 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

DJ_Laszlo

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på jakt efter ett filter till Canon's EF-S 18-55. Det står inte i några specifikationer hos varken Scand. Photo eller Cyberphoto på filtrarna vilka objektiv de passar till.

Jag är på jakt efter ett filter som tar bort reflektioner och som ger mig lite fylligare färger i himmeln.
 
Ska du ha mer fylliga färger i himmeln är det ett avtonat filter du är på jakt efter, kolla cokinserien som säljs av bland annat scandinavian photo. Köp en anpassningsring som passar till ditt objektiv (tror d e 58mm om jag minns rätt).

Andra färgkorrigeringsfilter har ingen speciell effekt på en digital system med tanke på att du kan ställa in det mesta genom vitbalansen efteråt. Och är det enbart himmeln du vill få fylliga färger på så hjälper inte färgkorrigeringsfilter iom att hela bilden blir "färgkorrigerad".

Ett annat alternativ är att skaffa ett cirkulärt polarisationsfilter. Den ger mer fylliga färger genom att polarisera ljuset när solen står i vissa lägen.

//Erik

edit. Såg att du också ville ta bort reflektioner, då är det definitivt ett cirkulärt polarisationsfilter du är på jakt efter... som sagt, tror det är 58mmfiltergänga på det objektivet, men det står ju på, så det är bara o läsa.
 
Jaha, så det är inte svårare än så?

Trodde det gjordes speciella filter till alla linser..nåja, då blev livet genast mycket lättare. :)

Jag tackar och bockar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.