Annons

Filter till digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Jag tänker köpa ett filter till min Olympus 2100
ex. Uvfilter, polarisationsfilter eller ett glas för att skydda linsen.
Jag hade tänkt att ha på det för jämnan.
Frågan är att jag inte har en aning om vad jag bör köpa för något. Då jag är rädd att bilden
kanske förvrängs. Jag skulle helst vilja ha något som både skyddar linsen och ex förbättrar skärpan,utan att få några andra negativa följder.:
Jag har letat i gamla forummen på digitalt men hittar inget som löser min fråga..:confused:

Du hittar inget filter som förbättrar skärpan, däremot kan du hålla försämringen på ett minimum genom att välja god kvalitet.

Filter från B+W och Hoya med multicoating kan rekommenderas men det finns andra bra fabikat också. På en digitalkamera är det ju liten frontlinsdiameter och då blir det inte så dyrt, så det är nog värt att kosta på.

jimh skrev:
Du hittar inget filter som förbättrar skärpan, däremot kan du hålla försämringen på ett minimum genom att välja god kvalitet.

Filter från B+W och Hoya med multicoating kan rekommenderas men det finns andra bra fabikat också. På en digitalkamera är det ju liten frontlinsdiameter och då blir det inte så dyrt, så det är nog värt att kosta på.

nja..2100uz har fullstora 49mm och E-10, E-20 har hela 62mm exempelvis, så det stämmer inte.

I övrigt håller jag med :)

UV eller skylight-filter är de sorterna man brukar använda som "linsskydd". Ingen skillnad på digitala eller "vanliga" kameror i just det fallet.

Polariserande filter påverkar ju bilden (dessutom äter de upp en del ljus), så ett sånt bör du bara sätta på när du vill ha den efekten.

Filter som förbättrar skärpan låter som något som finns i photoshop. :)

77mm det är väl ingen vanlig storlek på analoga eller digitala systemkamera objektiv heller? 49-52 är ju det vanligaste på systemkamera objektiv :rolleyes:
alltså samma som på olympus c-2100uz

men visst 77mm filter är ju dyra..det är väl inte så stor omsättning på dessa heller.

Hoya Pol cirk HMC Super 82mm 2400:- :rolleyes:

Senast ändrad:
Jag kör bara 77 mm till allt. Två av mina objektiv har den gängan och för resten använder jag stepringar.

Alla ljusstarka zoomar har stora filterdimensioner. I regel mellan 72 och 82 mm. Fågelobjektiv har filtret i kameraänden istället, men det är inte bara av kostnadsskäl.

Blev lite sidospår kanske...

jimh skrev:
Jag kör bara 77 mm till allt. Två av mina objektiv har den gängan och för resten använder jag stepringar.

Alla ljusstarka zoomar har stora filterdimensioner. I regel mellan 72 och 82 mm. Fågelobjektiv har filtret i kameraänden istället, men det är inte bara av kostnadsskäl.

Blev lite sidospår kanske...

ujjj..det måste svida i plånboken? :(
japp..visst är det så..de finaste zoomarna och teleobjektiven har mellan 72 och 82 mm..men det är ju inte de som det säljs mest av ;)

Senast ändrad:
Det här blir mitt sista inlägg i sidospåret :)

Klart det svider, men min filteruppsättning innehåller varken duto eller helsoft, inte heller några sepiatoner ;), jag håller det enkelt med pol, avtonat, 81b och ett par färgfilter för svartvitt. Sen finns det ju kvadratiska så kallade "skitfilter" också som håller nere kostnaden.

Det du menar med skitfilter förstår jag inte ;)
Plastfilter är bra så länge de inte repas och så länge inte ytan förstörs..men sedan är de inte roliga att ha :rolleyes:
och då måste man köpa nya..så vete f*n om det blir så billigt i längden :eek:

ps
dessa bilder är tagna med nämnda filtertyp:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=2989

Senast ändrad:
Tack för alla svar.........
Det lutar åt ett UV eller Skylight filter. Om jag skall köpa ett till en början (49mm) vilket är då mest användbart? Eller är det ingen större skillnad på slutresultatet;) :confused:

Nä, det går bra vilket som..använder själv ett vanligt Hoya UV-filter 49mm 114:- på: http://www.cyberphoto.se/
skillnaden är att skylightfilter ger lite varmare färgton, men inte mycket..det kan du lika gärna fixa efteråt om det skulle behövas.
Hoya Skylightfilter 49mm HMC 128:- på samma ställe

Senast ändrad:
Godkväll
Jag hittade en länk till B+W filter, där beskriver dom lite ang. filter kontra digitalt.
Lite att läsa om detta

jag har

Om ni är från skaraborg så har expert i lidköping en hel del filter till bra priser.

Den här tråden är väl uttömd nu, men jag kan tillägga följande:

Björn, om länken till B+W hade information på engelska, så finns den på svenska hos www.aifo.se också. Fast det kanske var där du var? Aifo AB är importören av B+W filter till Sverige, och jag köper genom dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar