Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till digitalkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

per75

Aktiv medlem
Hej, jag har en fråga angående filter. Är det meningsfullt att köpa olika filter till digitalkameror. Jag har hört att man t.ex kan laborera med orangefärgat filter för att dämpa blåsticket som solljus ger mot snö. Kan man inte filtrera i datorn istället? Jag kan förstå att polarisationsfilter kan vara meningsfulla då den informationen inte sparas.

Tack för hjälpen
 
Ju bättre originalbilden är blir desto bättre underlag får du att "framkalla" i t.ex PS.
Själv kör jag både rödfilter eller cirkulärt polariserings-filter när det beger sig, eller med ett infrarött filter.
 
När t.ex. solljus reflekteras mot en vattenyta blir det ljuset som reflekteras polariserat. Ett polarisationsfilter kan ta bort dessa reflektioner. Flugfiskare använder sig ofta av glasögon med polarisationsfilter för att se bättre. Jag har dock ingen erfarenhet med filter och fotografering.




/ Per
 
Ett cirk.pol.filter består av två delar.
En bottendel som har gängor och en toppdel
som kan vridas.

Om du tänker dig filterdelen som ett rutnät
av små små skygglappar. Du vrider det tills
du bara får in ljus från det du vill plåta
rakt framifrån och då filtrerar bort reflexer
från t.ex vatten.

Du man få fram en snyggare blå himmel eller se
genom en reflekterande vattenyta. Tycker det är
mycket användbart för att få krispigare färg
utomhus. På hösten t.ex
 

Bilagor

  • pa190036.jpg
    pa190036.jpg
    48.5 KB · Visningar: 266
Javisst finns det de, där är bara köpa ett polfilter med rätt diameter (55mm till C-750) om du har adaptern CLA-4.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.