Annons

Filter till Canon A80

Produkter
(logga in för att koppla)

Versus

Aktiv medlem
Hej, jag köpte i somras en Canon A80 och är väldigt nöjd med mitt köp och så. Kan även tillägga att jag är grön inom området foto men man lär sig hela tiden :)
Men jag skulle nu vilja lära mig om olika filter och hur det fungerar för det har jag inte en aning om att det ens fanns förren jag läste om det här på fotosidan.

För så som har förstått det så kan man tydligen fästa olika filter på min kamera.
Och jag undrar lite hur detta fungerar i största allmänhet, jag undrar även för när jag tex fotograferar en fors och då vill jag ibland ha så lång slutartid som möjligt men kan inte ha över 1/20 - 1sek för annars blir det för ljust.

Då har jag hört att man ska kunna fästa ett filter på kameran som gör att det blir mörkare och jag kan då har längre slutartid?

Skulle även vilja veta var man köpa filter till Canon A80.

Tacksam för svar!
/Jonas
 
Hej,

Först och främst behöver du en sånhär: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-DC52D som naturligtvis går att handla på andra ställen också.. Sen kan du handla vilket filter som helst med en gänga på 52mm..

Om du vill fotografera en fors med lång slutartid, så är det ju lättast att åka dit när det är lite mörkare ute (inte speciellt svårt den här årstiden). Ett Gråfilter (som alltså mörkar ner hela bilden) behöver du bara om det är så ljust ute att du inte kan blända ner tillräckligt mycket.

Du kan ju börja med att använda en sån liten bländare som möjligt, ju högre tal desto mindre bländare. Läs igenom manualen, står mycket nyttigt där..
 
Alla filter med vanlig skruvgänga passar, dvs cirkulära filter.

Du behöver en adapter till din kamera och den har filtergänga 52 mm. Köper du större filter så behöver du en billig step-up-ring (tex 52-58 mm).

För att få längre slutartider måste kameran släppa in mindre ljus, tex genom mindre bländare, eller precis som du säger med ett filter, rättare sagt ett gråfilter.


Andra användbara filter är IR-filter och polfilter.
 
Tackar för infon Slas och mill!

Jo jag brukar köra på fs 8.0 och ISO 50 vid just forsfotograferingen men åndå så lyckas jag inte få ned slutartiden till tillräkligt för att vattnet ska få det flytet som jag vill.

Men ett sådant filter verkar hjälpa och jag ska kolla på det imorgon i stan :)

Men de andra filtrern IR-filter och polfilter, vad är de bra till?
 
Senast ändrad:
Polfilter tar bort reflexer från tex vatten och glas, men INTE på metaller, och kan även användas för att öka kontraster mellan tex himmel och moln. Man får ofta en ökad färgmättnad åxå.

IR-filer stänger ute större delen av det synliga ljuset, men släpper igenom IR-ljus, som vi normalt inte ser. Beroende på sensorn i kameran så reagerar däremot den på IR och man får en bild som man kan se med ögat sedan.
Jag vet att A70 reagerar hyffsat på IR. Det är möjligt att A80 åxå gör det. Detta går enkelt att testa genom att lysa med en vanlig fjärrkontroll in i linsen och ta en bild.
IR-filter är dock rätt dyra dessvärre.
 
mill skrev:
både robert och dan hann före =)

lite ir-bilder om du är intresserad (inte mina ena): http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=55509

Jo de var intressanta, tack för länken!

Jag undrar kan man ha två stycken filter samtidigt? Tex ett uvfilter och ett gråfilter?

Och vilka filter "bör" jag köpa? Vilka kan vara "bra att ha" i fotoväskan när man är ute och fotar?

Sedan vad gör ett skylelightfilter?
/Jonas
 
Ja, man kan ha flera filter samtidigt. Men man bör ha så få som möjligt, eftersom det blir mer glas som ljuset ska igenom och då blir ju kvaliteten sämre, eller den KAN bli det iaf.
En annan sak är att man kan råka ut för vinjettering som man stackar för många på varandra. Man får då svarta hörn på bilderna. Det tror jag dock inte att det är någon risk att du råkar ut för, då filterdiametern på adaptern är så mycket större än frontlinsen. Jag råkade aldrig ut för det på min A70 iaf, annat än när jag hade min Canon FDn 50/1.8 monterad bakvänd. Då blev det LIIIITE svart i ena hörnet.
Jag har haft 3 stackade närbildslinser på utan problem på A70:n.

UV-filter är mer eller mindre helt bortkastat. Man brukar använda det som skydd för linsen, men den sitter rätt skyddad ändå i detta små kameror tycker jag.
Skylightfilter gör samma sak som UV-filter, men ger en lite varm ton på bilden. Något som dock snabbt kompenseras bort om man har kameran på automatisk vitbalans. Denna effekt går ju att åstadkomma i datorn åxå om man vill.

Som jag ser det så kan gråfilter vara bra att ha. Det räcker inte alltid med ISO50 och 1/2000 i slutartid en riktigt solig dag. Särskilt inte om man vill ha så stor bländare som möjligt för att korta ner det ändå väldigt långa skärpedjupet lite.
Polfilter kan vara användbart och går ofta att hitta rätt billiga begagnade för 52mm. Kolla ebay eller tradera.
IR-filter tror jag är rätt kul. Har själv funderat på att skaffa det, men vill ju då ha det till min D70 och då blir det än dyrare då det är större filterdiameter, iaf om jag vill kunna använda det till mer än min 50mm-optik. :-/

De flesta andra filter går att åstadkomma i datorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.