Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filter till 4/3-system?
- Trådstartare Escalib
- Start datum
Allemyr
Aktiv medlem
Vad jag vet har kamerahuset ingen betydelse när man kikar på filter, det viktiga är filter fattningen på objektivet har jag för mig å hur många mm bred den är. Är det runda eller rektagulära filter du är ute efter?
Olympus vet jag inte om det tillverkar några men Canon gör det, dock finns det bättre val som cirkulära B+W filter eller rektagulära Hightech (formatt) filter som är 10 x 15 cm...
Olympus vet jag inte om det tillverkar några men Canon gör det, dock finns det bättre val som cirkulära B+W filter eller rektagulära Hightech (formatt) filter som är 10 x 15 cm...
Escalib
Aktiv medlem
Vad jag vet har kamerahuset ingen betydelse när man kikar på filter, det viktiga är filter fattningen på objektivet har jag för mig å hur många mm bred den är. Är det runda eller rektagulära filter du är ute efter?
Ah, jag e inte så inne i det här med systemkamera ännu, blubb =)
Tänkte att det var samma mm-mått på alla 4/3-objektiv, men det är det väl troligen ej nej. Hursomhelst så är mina objketiv betydligt mindre än de som man ser som kit hos canon, så alltså behöver jag oxå mindre filtergängor. Och jag kan ej finna ngt mm-mått på själva objektivet.. störigt som tusaligen.. visst man kunde förstås ta fram en linjal och mäta efter själv
Det är runda filter jag är ute efter.
Och nej inte B/W - utan N/D, är ute efter att kunna ta långa exponeringar dagtid utan att allt överexponerar (i färg)
Allemyr
Aktiv medlem
Okeej, kan lätt hålla med om att det inte är helt lätt utan rätt rörigt bland det olika filtrena å tillverkarna. Kollade upp märket B+W men det såg ut som det bara hade graduerade filter (tonade). Men här kommer ett gäng Hoya.
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6239106
Här har du iallafallan, 3 st med filtergängan 58mm vilket är ganska vanligt bland det olika tillverkarna. Å där äre bara å välja å vraka beroende på vilket ljusmängd du vill att dom ska släppa igenom... Eftersom du har samma filtergänga på båda objektiven så kan du ju även ha det på båda beroende på vilken brännvidd du är sugen på såklart...
ND2 ger ett steg kortare slutartid
ND4 2 steg
ND8 3 steg
Ett steg är skillnaden mellan 2,5 sekund å 5 sekunder vilket ger en slutartid på 20 sekunder från 2.5 sekunder om du använder ett ND8...
Well Well, tror nog att det grejar sig.
Ha det gott!
mvh Karl
Här har du iallafallan, 3 st med filtergängan 58mm vilket är ganska vanligt bland det olika tillverkarna. Å där äre bara å välja å vraka beroende på vilket ljusmängd du vill att dom ska släppa igenom... Eftersom du har samma filtergänga på båda objektiven så kan du ju även ha det på båda beroende på vilken brännvidd du är sugen på såklart...
ND4 2 steg
ND8 3 steg
Ett steg är skillnaden mellan 2,5 sekund å 5 sekunder vilket ger en slutartid på 20 sekunder från 2.5 sekunder om du använder ett ND8...
Ha det gott!
mvh Karl
sagan
Avslutat medlemskap
Och jag kan ej finna ngt mm-mått på själva objektivet.. störigt som tusaligen.. visst man kunde förstås ta fram en linjal och mäta efter själv
Enligt din sida så har du följande objektiv: Olympus Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6 och 40-150mm F4.0-5.6.. båda dessa objektiv har en filtergänga på 58mm.
Escalib
Aktiv medlem
Enligt din sida så har du följande objektiv: Olympus Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6 och 40-150mm F4.0-5.6.. båda dessa objektiv har en filtergänga på 58mm.
Thankyou =)
Escalib
Aktiv medlem
Okeej, kan lätt hålla med om att det inte är helt lätt utan rätt rörigt bland det olika filtrena å tillverkarna. Kollade upp märket B+W men det såg ut som det bara hade graduerade filter (tonade). Men här kommer ett gäng Hoya.
ND4 2 steg
ND8 3 steg
Ha det gott!
mvh Karl
Thankyou indeed =)
Nu ska jag hoppelihoppa ut i skogen och jaga svamp att fånga i bild =)