Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till 10-22 samt 17-55 objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)

novasie

Aktiv medlem
Min syrra kommer ha vägarna förbi B&H i New York under nästa vecka. Då hon är där kommer hon köpa lite fotoprylar till mig.

Objektivet Canon 10-22 är på inköpslistan. Då är min fråga. 10-22 har samma diagonal (77mm) som mitt andra objektiv canon 17-55. Till mitt 17-55 objektiv har jag ett vanligt UV filter som skydd. Nu vill jag köpa ett polarisationsfilter som jag kan använda på båda objektiven. Men filterdjungeln får man som sagt huvudvärk av.

Det filtret som rekommenderas till 10-22 är detta:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...ly=B_W_65016930_77_mm_Circular_Polarizer.html

Det står såhär:

"B&W slim filters are for wide-angle lenses and are 3mm thick. They do not have a front thread."

Kommer detta iallafall fungera någolunda på mitt 17-55 objektiv eller ska jag välja ett annat filter som kanske passar båda bättre?

jag hade ett vanligt Hoya HMC Super UV-filter till mitt 10-22 förut, den skymde inte och gav ingen vinjettering alls. Du behöver inte ha ett slimfilter till det här objektivet, det kostar dig bara en massa extra pengar, vilket ju kan vara onödigt. Köp det vanliga med andra ord med normal tjocklek på ringen.

jag hade ett vanligt Hoya HMC Super UV-filter till mitt 10-22 förut, den skymde inte och gav ingen vinjettering alls. Du behöver inte ha ett slimfilter till det här objektivet, det kostar dig bara en massa extra pengar, vilket ju kan vara onödigt. Köp det vanliga med andra ord med normal tjocklek på ringen.

Tack för det snabba svaret =)

Så med andra ord skulle jag kunna köpa detta tex:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/23446-REG/Hoya_012043_77mm_Linear_Polarizer_Glass.html

för 17 dollar mindre och det skulle fungera lika fint som ett slim?

skiljer det bara 17 dollar så kan man ju kosta på sig ett finare B W filter iofs, men inte nödvändigt. Om din syster skall handla direkt i butik i New York kan du förbereda henne på att det kan vara köigt och ta lång tid. Glöm inte heller att lägga på deras moms på priset, 8,625 procent. Inte lika goda affärer att handla i USA som det var i somras.

skiljer det bara 17 dollar så kan man ju kosta på sig ett finare B W filter iofs, men inte nödvändigt. Om din syster skall handla direkt i butik i New York kan du förbereda henne på att det kan vara köigt och ta lång tid. Glöm inte heller att lägga på deras moms på priset, 8,625 procent. Inte lika goda affärer att handla i USA som det var i somras.

jo iofs 17 dollar är ju inte så mycket =) men som sagt ett "slim" är väl ingen praktisk skillnad utan det sitter på som ett vanligt filter? Oh tack för det där med momsen var lite osäker på det där höll på och kolla upp det =)

Notera att amerikanerna inte har någon moms alls, utan istället en försäljningsskatt (sales tax). Kan kanske tyckas vara hårklyverier, men det är det inte. Moms kan man få tillbaks, om man lämnar landet efter att ha turistat där. Men försäljningsskatter betalas inte tillbaka.
Däremot betalar man bara försäljningsskatt över disk, så om B&H skickar till exempelvis Tennessee läggs skatten inte på. Men då måste man förstås ha en adress där man befinner sig (de skickar inte till hotell), och tid att vänta på skickandet.

Det var när dollarn låg på sex kronor som det var verkligt förmånligt att handla i USA...

Notera att amerikanerna inte har någon moms alls, utan istället en försäljningsskatt (sales tax). Kan kanske tyckas vara hårklyverier, men det är det inte. Moms kan man få tillbaks, om man lämnar landet efter att ha turistat där. Men försäljningsskatter betalas inte tillbaka.
Däremot betalar man bara försäljningsskatt över disk, så om B&H skickar till exempelvis Tennessee läggs skatten inte på. Men då måste man förstås ha en adress där man befinner sig (de skickar inte till hotell), och tid att vänta på skickandet.

Det var när dollarn låg på sex kronor som det var verkligt förmånligt att handla i USA...

Tack för uppklarandet =) jo det skulle ju varit nice och varit o köpt lite prylar när dollarn var så låg. Men men kommer spara några tusenlappar på att köpa objektiv+filter+motljusskydd där iallafall. Sedan kommer syrrans kille testa objektivet undertiden de är där på sin 40D så det inte visar sig att det är något konstigt med det osv.. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar