Annons

Filter som fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigges

Medlem
Har råkat dra på ett cirkulärt polfilter på ett uvfilter. Nu till saken är att de sitter fast så hårt att ja inte får isär de. De är inte felgängade.

Tips på hur ja göra...

Sigge
 
Två bitar flat elsladd och två tänger att hålla med, så kanske Du kan få grepp på dem. Annars är alternativet att offra det billigaste ( UV? ), nypa sänder det och placja av det i bitar.
 
2 st cd fodral och lite dubbelsidig tape.

Gör en sandwich av fodral, tape, filter, tape, fodral. Du ska givetvis tejpa fast tejpen på fodralen. Därefter kan du vrida fodralen åt olika hål och på så vis skruva isär filtrerna
 
Bra tips alla kommit med. Kabeln får inte plats.Sandwichen funkar inte när det är ett cirkulärt polfilter, (ena sidan snurrar).

Skall prova att lägga det i frysen ett tag..
 
Hej !
Bra att det lossnade, har sett en "Filteravtagare" någonstans som jag nu inte
hittar, den bestod av två öppna ringar med fingergrepp
som man kunde klämma ihop över filtret
resp mothållet och sedan vrida.

För att undvika att det fastnar kan man sätta en bit eltejp som lås
av filtret, givetvis innan man dragit det totalt fast mot botten.


//MW
 
Jag sitter här med samma problem... :-(
Har testat att lägga dem i kylen, utan framgång. Jag får testa elsladdar och frysen.

Edit 1: problemet är att få grepp om UV-filtret för att få tillräcklig kraft att vrida med. Jag hittade en tunn elsladd som fick plats runt gängan så att jag fick grepp, men filterna sitter stenhårt fast iaf... :-( Jag får testa frysen.

Edit 2: 15 min i frysen kombinerat med den tunna elsladden löste det! När de väl släpper så är det så retsamt lätt... Tack för tipsen!
 
Senast ändrad:
Funkat bra för mig
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.