Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter/skydd till eos 400D 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

Intel

Avslutat medlemskap
Hej!
Är total gröngöling vad gäller SLR och har precis köpt ett EOS400D kit med standard objektiv 18-55mm.

Planerar så småningom att köpa på mig ett bättre objektiv när jag lärt mig kameran och börjar känna gränserna.

Innan jag springer ut i skog och mark tänkte jag köpa ett filter/skydd till mitt objektiv men ju mer jag kollar runt desto mer förvirrad blir jag.

Kan ni rekommendera ett bra "universal" filter som i princip alltid kan sitta på eller ska jag sikta på ett par olika för olika syfte. Vad bör ingå i min väska?

Har kollat på HOYA FILTER UV(0) HMC 58MM

Tack på förhand!
 
Skyddsfilter är till 50% rationell kalkyl och till 50% religion. De religiösa lär dyka upp :)

Men om jag tillåter mig representera den kalkylerande gruppen: Hur stor tror du sannolikheten är att du repar din frontlins? Och om du gör det, så allvarligt att objektivet behöver ersättas, hur mycket kommer det att kosta? Är förhållandet mellan sannolikhet och följd sådant att du behöver försäkringen?

Själv har jag aldrig använt skyddsfilter. Om jag sabbar mitt dyraste objektiv imorgon kan jag kasta det och har fortfarande sparat pengar genom att strunta i försäkringen (filter för många objektiv blir dyrt om man skall köpa hyfsad kvalitet). Som bonus har jag under den tiden fått (tekniskt) bättre bilder genom att inte stoppa in två extra glasytor i den optiska vägen.

Ett 18-55 kostar väl under tusenlappen beggat om det värsta händer. Ett bra UV-filter kostar säkert minst 300 kr. Är en försäkringspremie värd 30% av produktens värde?
 
Nej du har rätt. 300 spänn är rätt mycket till 18-55:an som bara kostar en tusenlapp om man inte kan flytta det till nästa objektiv. Men som sagt jag har ingen aning om vad som blir nästa inköp.
Bättre att ligga lågt och lära sig med det man har.
Hade bara för mig att när jag plåtade med farsans gamla Pentax ME med Hoya skylight så tyckte jag man såg skillnad med/utan, blev klarare färger så därav min slutsats, men det spelar kanske mindre roll på digitala kameror.

"Less is more"
 
Senast ändrad:
Intel skrev:
Hade bara för mig att när jag plåtade med farsans gamla Pentax ME med Hoya skylight så tyckte jag man såg skillnad med/utan, blev klarare färger så därav min slutsats, men det spelar kanske mindre roll på digitala kameror.

Ja, lite färgstick kan man ju redigera i datorn i efterhand.

Om man medvetet ger sig ut i aggressiva miljöer, t.ex. snöstorm eller stänkande havsvatten eller http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/48678.htm?set=lp kan det vara bra att ha ett UV eller skylight på.
 
Jo, en del av filterna speciellt effektfilterna är ju inte så aktuella för digitalkameror då man kan manipulera det i datorn.

Investerar i ett nytt regnställ istället och en morot att hålla kossorna borta med :)
 
Vad du ska göra är att skaffa dig motljusskyddet. (För det följer väl inte med som standard?)

Om du alltid har det på så skyddar du dels linserna från ströljus och förbättrar därmed bildkvaliteten.
Och dels så skyddar du frontlinsen mekaniskt eftersom den då sitter längre in.

/Erik
 
Ett skyddsfilter till Canons kitglugg :)

Köp ett Polfilter istället, det får bli mitt tips.

/kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.