Annons

Filter sitter fast!

Produkter
(logga in för att koppla)

wilhelm.ohman

Aktiv medlem
Hej! Jag har ett stort problem! Mitt polarisationsfilter sitter fast på objektivet och går inte att skruva bort! Vad kan man göra?

Den här frågan har besvarats otaliga gånger här på FS. Ta en elsladd, lägg den runt filtret och dra. /Frode

Just polarisationsfilter är lite luriga, de är ju konstruerade för att rotera. Själv fick jag hjälp av frugan som letade fram ett par diskhandskar, de gjorde susen.

Nästa fråga: Vad kan man ha på gängan för att det inte skall hända igen? Har själv använt grafitpulver.

Även om det finns miljoner trådar om det så om man kan svaret är det ju alltid trevligt att man skriver det (som en del redan gjort).

Strunt i stearinet!! Får du stearin på optiken är det i stort sett omöjligt att ta bort. Köp en fin målarpensel och en sprayburk med torrsmörjmedel hos en järnhandlare. Skaka burken väl och spraya upp lite i burklocket och "måla" både in och utvändigt på gängorna ett flertal gånger. Låt torka nå'n minut. Klart! Torrsmörjmedel är pyttesmå teflonkulor i ett lösningsmedel, ofta mycket brandfarligt, så röka inte! En bra vana är också att inte dra filterna för hårt när de sätts på optiken.
Liatorparn.

Strunt i stearinet!! Får du stearin på optiken är det i stort sett omöjligt att ta bort. Köp en fin målarpensel och en sprayburk med torrsmörjmedel hos en järnhandlare. Skaka burken väl och spraya upp lite i burklocket och "måla" både in och utvändigt på gängorna ett flertal gånger. Låt torka nå'n minut. Klart! Torrsmörjmedel är pyttesmå teflonkulor i ett lösningsmedel, ofta mycket brandfarligt, så röka inte! En bra vana är också att inte dra filterna för hårt när de sätts på optiken.
Liatorparn.

Hej !

Strunt i smörja ock klet, klipp en bit eltejp och lås fast filtret med innan det
är speciellt hårt fasttdraget.

//MW

Torrsmörjmedel är torrt! Kladdar inte och sitter ett antal år.................
Eltejp KAN fungera, dock inte i minusgrader och så ska man släpa på ännu mer i fotoväskan. Det är inget man sätter på kvickt när det behövs. Plockar man sedan inte bort tejpen utan låter det sitta ett tag så släpper häftämnet . Ingen hit.
Liatprparn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar