Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter på strålkastare för vitare ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

ec1ab

Aktiv medlem
Har ni några bra ide:er på vad för filter man kan sätta på en strålkastare för att få ett vitare sken än det nu gula halogenskenet? Just nu använder jag vanliga små byggstrålkastare.

Finns det kanske något blått overheadpapper eller solfilm etc som klarar temperaturerna?
 
Finns miljoner filter på den där sidan, vilken exakt ät det du menar?

Det beror på vad det är för effekt du vill uppnå.

Om ditt halogenljus är 3200K och du vill ha "dagsljus" (5700K) så passar detta filter: http://www.hofmann.se/shop/produkt/...nvertering/c.t.b/489-blue-ct-full-filter.html

Men jag vet inte vilken färgtemperatur ditt halogenljus har, eller vad som är din måltemperatur. Vill du bara ha ett obestämt "vitare" ljus kan du i princip välja ett godtyckligt blått filter, ovanstående filter är dock en bra utgångspunkt.
 
Ahh ok. men anledningen varför jag börja fråga om overheadpapper etc är för att jag inte har lust att punga ut 700kr på en blå plastbit... Därför jag fråga om ni hade några ideer :)

Det är vanliga bygg halogenlampor, strålkastare.
 
Senast ändrad:
Problemet är lite att det är bygg halogenlampor. De abger rätt mycket värme vilket gör att man inte kan använda billiga gelainfilter och färgad plast. Sen beror det ju på om man vill ha justering korekt eller nöjer sig med att få det lite bättre.

En idé kan ju vara att kontakt några som håller på med plexiglas och se om det går att få några lämplpiga spillbitar.

En annan idé (om du fotar digitalt och i RAW) kan ju vara att använda ett vitbalns eller färgprofileringskort från t ex http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=28. Då är det ju bara att ta en bild med kortet i och sen applicera samma vitbalans på de andra bilderna då grejar du dessutom komplicerdae blandljus.
Ett exemple där jag använt gul plastfilm på blixt för att mha vitbalansen få en kallare bakgrund:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1646325&postcount=326

Med ett QP202 (eller annat kort med motsvarande funktion) skulle du vinna en hel del när det gäller färgkorrektion och komplicerade ljussituationer. Bläddra igenom den tråden så hittar du kanske en del matnyttigt.
 
Precis rätt färg kan man inte få från glödljus när det blandas med dagsljus, om man inte dessutom sätter på ett neodymfilter. Men det kan komma tillräckligt nära med lämpligt blått filter. Det beror på att glödljuset har en annan spektralkurva än dagsljus. När man anger K för en ljuskälla är det olika referens på färgtemperaturer från 5000K och uppåt gentemot under 5000K. Att glödlampor av olika slag har väldigt högt Ra-värde beror inte på att deras kvalité på ljuset är hög, utan på att referensen för Ra är värmestrålare vid färgtemperatur under 5000K. De har en övervikt av gult jämfört med spektralkurvan för dagsljus.

Lamporna som ger bäst färgåtergivning tillsammans med dagsljus är lysrör färg 954, eller ett speciellt lysrör som Osram gör, Studioline, som är dyrare än andra lysrör, något mindre energieffektivt, och mer tåligt för dimning. Det finns armaturer med lysrör för foto, exempelvis hos HT Foto. http://www.htfoto.se/lysrorsbelysningar-g97.html

Eftersom bygglamporna blir väldigt heta är de farliga på mer än ett sätt. Förutom irritationen av ökande temperatur i ateljen, kan man bränna sig på dem, och det har hänt mer än en gång att halogenbygglampor har orsakat brand. Om man monterar filter på dem, bör man fixa en ram som håller filtret en liten bit framför glaset, så att det blir en luftspalt. Det bör vara fritt luftflöde kring armaturen. (Windsor Castle brann på grund av att en bygglampa hade placerats nära ett draperi.)
 
Finns halogemlampor som passar bygglamporna som ger dagsljus. Kostar väl en hundring. Kolla med en lampaffär ifall de kan få tag i en.
 
Raw

Kan du inte fotografera i RAW, och ställa färgtemperaturen på bilden i efterhand?
En kompromiss som inte kostar...
 
Jo jag kan färgkorrigera i photoshop senare men jag vill ändå ha en så bra grundbild som möjligt på de produkter jag fotar. Jag använder mig inte av en dyr kamera men fullt av fina finesser.

Ni alla verkar vara så inställa på dyra självklara lösningar med proffsfilter etc, släpp dom tankarna och tänk super ekonomiskt. Det finns anledning varför jag köpt bygglampor för 50kr samt byggt med eget fototält med kartonger och lakan. Att köpa en fånigt plastfilter för 700kr är...

Brainstorma nu med mig, vad kan man göra ett rimligt bra filter av?
 
Jo jag kan färgkorrigera i photoshop senare men jag vill ändå ha en så bra grundbild som möjligt på de produkter jag fotar. Jag använder mig inte av en dyr kamera men fullt av fina finesser.

Ni alla verkar vara så inställa på dyra självklara lösningar med proffsfilter etc, släpp dom tankarna och tänk super ekonomiskt. Det finns anledning varför jag köpt bygglampor för 50kr samt byggt med eget fototält med kartonger och lakan. Att köpa en fånigt plastfilter för 700kr är...

Brainstorma nu med mig, vad kan man göra ett rimligt bra filter av?

Du behöver inte filtrera ljuset om du inte har blandljus, dvs om du inte blandar lampljuset med dagsljus eller blixt. Du ställer helt enkelt in kameran på att ta i lampljus, vilket kan göras på två sätt med de flesta kameror. Endera använder du vitbalansinställning med glödlampsikon, eller så mäter du balans med en lämplig vitreferens och ställer in egen vitbalans.

Fortfarande finns då en viss diskrepans mellan spektralkurvan för glödlampa mot vad kameran är kalibrerad för, men det är knappast störande om man inte använder blandljus.

Så du behöver inget filter. Du behöver bara ställa in rätt vitbalans.
 
Hej !

Varför inte en sån här från Kjell.com:

Belysning / Lågenergilampor / 63897
Studiolampa för digitalfoto
6400K, E27, PAR38, 230V
Lågenergilampa med reflektor. 230V 23W. Livslängd: 8000 timmar. Sockel: E27. Reflektor: PAR38.
Kallvit (6500K)


Jag tänke använda den som betraktningsljus, satte den i en skrivbordslampa, men den ger
alldeles för mycket ljus för detta, upplevs som en 150.250w.

Uppmätt färgtemp mitt ec: ca 7450K

//MW
 
Hej !

Varför inte en sån här från Kjell.com:

Belysning / Lågenergilampor / 63897
Studiolampa för digitalfoto
6400K, E27, PAR38, 230V
Lågenergilampa med reflektor. 230V 23W. Livslängd: 8000 timmar. Sockel: E27. Reflektor: PAR38.
Kallvit (6500K)


Jag tänke använda den som betraktningsljus, satte den i en skrivbordslampa, men den ger
alldeles för mycket ljus för detta, upplevs som en 150.250w.

Uppmätt färgtemp mitt ec: ca 7450K

//MW

Jag har varit proffs på ljus och lågenergilampor under en period av nära tjugo år, och nu är jag pensionerad. Jag har ett par invändningar mot den här lampan för studiobruk.

Det handlar om en lysrörslampa som är monterad inne i en PAR-reflektor som är helt sluten utan ventilation. Lysrörets färgriktighet är inte deklarerad, och mätningen enligt Smw avviker kraftigt från den färgtemperatur som har angivits i katalogen, vilket tyder på att det är ett lysrör av låg kvalité. Den lägsta kvalité som är godtagbar för foto är den som i tresiffrig angivelse har en åtta som första siffra, men nio är bättre. Färgen hos ett lysrör för foto, om man ska blanda med dagsljus, kan vara 860, men 954 är bättre. Om man inte har blandljus behöver man inte bekymra sig om de två sista siffrorna, som anger färgtemperaruren. Första siffran är färgriktighet, de två efter anger Kelvintal om man sätter två nollor efter:
860=Ra 80+ 6000K
865=Ra80+ 6500K
954=Ra 90+ 5400K

Lysrör av alla slag ger rätt färg bara vid en viss temperatur i dess "kalla punkt", som hos de flesta lysrör är definierad. På raka rör ligger den ofta i mitten, men hos T16 rör av typ T5 ligger den i änden där märkningen sitter. Hos kompaktlysrör ligger den i punkten som är längst bort från katoderna. På de flesta lysrör ska den kalla punkten hålla en temperatur strax under femtio grader celsius för bästa effekt och färgåtergivning.

När ett lysrör är helt inneslutet, som i PAR-lampan, stiger temperaturen okontrollerat tills värmen avges till omgivningen i samma takt som energi tillförs. Den kalla punkten når då väldigt hög temperatur, troligen en god bit över hundra grader. När lysrörets temperatur blir hög, sjunker verkningsgraden och det avger grönare ljus, vilket gör den här lampan direkt olämplig för fotografering. Den har troligen inte heller någon hög kvalité när lysröret har uppnått rätt temperatur, kanske någon minut efter att den har tänts.

Så jag avråder från att använda en sån här lampa för fotografering, om man inte har koll på precis när den har hygglig färg, och ser till att fotografera under det korta tidsintervall då lysröret har lämplig temperatur. Jag tycker att det är besvärligt och skulle inte alls använda en sån lampa för foto. Den har alltför dålig kvalité för att vara ett seriöst alternativ till en vanlig glödlampa eller en vanlig lysrörslampa (lågenergilampa) som har fri luftströmning runt lysröret.

Jag har under min tid som belysningstekniker jobbat mycket med lysrör och foto, och jag konverterade lamporna som vi tillverkade genom att öppna ventilationsöppningar som håller lysrörets kalla punkt vid rätt temperatur, så att de aldrig kommer upp i så hög temperatur att det blir grönt ljus. När man använder kompaktlysrör i sådan tillämpning måste de monteras med spetsen neråt för att inte bli för varma.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar