Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter på dyra objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Ni som har dyra objektiv som Canon EF 300/2,8 L IS USM och Canon EF 500/4L IS USM, använder ni filter och i så fall vilket?

På dessa objektiv kan man inte sätta filter framför frontlinsen, utan man använder insticksfilter. Man kan alltså inte ha t ex ett uv-filter som skydd mot smuts, repor och slag. Däremot kan man vid vissa tillfällen vilja använda polfilter, gråfilter eller andra typer för att påverka bilden.

Normalt sitter det inget filter på objektivet när jag fotograferar. Skydd mot mekaniska skador uppnår jag med med hjälp av motljusskyddet och linslocket som följer med objektivet. Att bära kameran över axeln med objektivet in mot kroppen gör att det inte slår emot ting på under promenaden.

Ett UV-filter monterar jag på objektivet oavsett objektivets pris när jag fotar i en för objektivet påfrestande miljö, som t ex gyttjebrottning och motorcross, där risken för skador på objektivet är förhöjd. Det blir även lättare att rengöra flitret från lera eller slänga det än att behöva rengöra objektivet.

I instruktionsboken till Canon 17-40/4 L framgår det att full vädertätning uppnås först efter att ett filter monterats på objektivet.

Efter tjugo års fotograferande har jag ännu inte repat en frontlins. Ett och annat objektiv har tappats i marken med skilda resultat. Oftast har de överlevt när de tillsammans med kameran glidit av axeln och fallit långsamt mot marken från en meters höjd.

Gulo sa:
Tack för svaren!

Hur fungerar insticksfilter?

Det finns en liten lucka strax framför objektivets bakre ände.
Luckan (som egentligen är en filterhållare) dras ut och filtret installeras i hållaren.
Sedan stoppar man tillbaka luckan/hållaren.

Som original sitter det ett helt neutralt filter där (iaf på canons optik). Det filtret ska sitta där om man inte har något annat filter man vill använda. Optiken är alltså byggd för att filtret ska sitta där. Tar man ur det tappar man skärpa.

Tack för en bra förklaring. Det verkar ju riktigt bra med insticksfilter. Då är det bara att byta det om man nu skulle råka repa.

Antar att det är ett "Canon PL-C52 Cirkulärt pol-filter Drop-in" som är orginal då. Det kostar 1 798 kr på Cyberphoto.

Nu blir man ju riktigt sugen på att köpa ett "Canon EF 300/2,8 L IS USM" =)

Gulo sa:
Tack för en bra förklaring. Det verkar ju riktigt bra med insticksfilter. Då är det bara att byta det om man nu skulle råka repa.

Antar att det är ett "Canon PL-C52 Cirkulärt pol-filter Drop-in" som är orginal då. Det kostar 1 798 kr på Cyberphoto.

Nu blir man ju riktigt sugen på att köpa ett "Canon EF 300/2,8 L IS USM" =)

Det ska nog mycket till om du lyckas repa ett filter som sitter inuti optiken =)

Det ska nog mycket till om du lyckas repa ett filter som sitter inuti optiken =)

Erland skrev;
"På dessa objektiv kan man inte sätta filter framför frontlinsen, utan man använder insticksfilter."

Så jag antog att man hade insticksfiltret på dessa objektiv istället för vanliga och att de hade samma uppgift!

Då förstår jag inte meningen med filtret.

Går det alltså inte att skydda frontlinsen om man nu skulle vilja?

Gulo sa:

Första glaset på de flesta supertelen är just ett skyddsglas.

Sigmas 120-300/2.8 har filtergänga och tar 105mm filter. Ett UV-filter i bra kvalité kostar 1700 kronor. Då kan amn anta att ett filter till ett 500/4 med en frontlins på ~130mm skulle kosta minst 2500 kronor. Jag skulle tro att det är där någonstans som man hamnar om man skulle byta ut det första glaset också.

Gulo sa:
Erland skrev;
"På dessa objektiv kan man inte sätta filter framför frontlinsen, utan man använder insticksfilter."

Så jag antog att man hade insticksfiltret på dessa objektiv istället för vanliga och att de hade samma uppgift!

Då förstår jag inte meningen med filtret.

Precis som Jeppe säger har man ett skyddsfilter som är fast monterat.
I dessa monstertelen sitter det ju i princip endast stora linser av UD-glas och flourit.
Dessa kostar skjortan att byta, och flourit är dessutom fruktansvärt mjukt jämfört med vanligt glas.
Första linsen, dvs skyddslinsen, i fram är därför tillverkad av ett lite billigare och hårdare material.

Insticksfiltret är bara där om du vill ha en filtereffekt. Du kan stoppa i valfritt filter och få samma effekt som på ett vanligt frontmonterat filter, bortsett från skyddet.

Nu börjar jag förstå :)

Första glaset på de flesta supertelen är just ett skyddsglas. .

Hur vet jag vilka objektiv som har skyddsglas? Jag hittar ingen info om det om jag t.ex. kollar på Cyberphoto.

Är det så att alla objektiv med insticksfilter även har skyddsglas fram?

Gulo sa:
Hur vet jag vilka objektiv som har skyddsglas? Jag hittar ingen info om det om jag t.ex. kollar på Cyberphoto.

Då frågar man en kalenderbitare

EF 300/2.8L IS
EF 300/4L IS (och 300/4L)
EF 400/2.8L IS (och 400/2.8L)
EF 400/4 DO IS
EF 500/4L IS (och 500/4.5L)
EF 600/4L IS (och 600/4L)
EF 800/5.6L IS
EF 1200/5.6L

Tyvärr är jag inte lika duktig kalenderbitare på övriga märken, men jag antar att de har samma konstruktion.

Då frågar man en kalenderbitare

EF 300/2.8L IS
EF 300/4L IS (och 300/4L)
EF 400/2.8L IS (och 400/2.8L)
EF 400/4 DO IS
EF 500/4L IS (och 500/4.5L)
EF 600/4L IS (och 600/4L)
EF 800/5.6L IS
EF 1200/5.6L

Tyvärr är jag inte lika duktig kalenderbitare på övriga märken, men jag antar att de har samma konstruktion.

Har verkligen 300/4L (IS) det?
Dom har ju inte någon flouritlins alls i konstruktionen.

Det hindrar inte Canon från att sätta ett skyddsfilter framför UD-elementet. EF 400/2.8L (ej IS) har inte heller flouritlins t.ex. Men skyddsglas ändå.

Se där =)

Ja inte mig emot.
Frågan är väl bara om det glaset finns kvar som reservdel till 300/4L. AF-motorn finns ju tydligen inte kvar.

Tack för svaret!

Gulo sa:
Tackar för listan =) Bara fasta objektiv ser jag!

Ja, zoomarna har ju betydligt mindre diameter (förutom då Sigmas 200-500/2.8 ;)) och därmed kan man om man vill montera filter framtill. Vilket man iofs även kan på 300/4L som har 77mm.

Stjäl denna tråd lite och undrar angående Canon EF300/2.8L USM (gamla utan IS alltså). Är det med ett originalfiltern är man köpte objektivet nytt som måste sitta där om man inte använder något annat filter? Går det isåfall att få tag på detta någonstans till detta gamla objektiv som Canon i övrigt har slutat tillverka reservdelar till?

ANNONS