ANNONS
Annons

Filter på digitala systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

tedsc456

Medlem
Jag ska köpa en digital systemkamera och undrar om det är något särskilt man ska tänka på när det gäller objektivfilter och digitalkameror. Jag har sedan tidigare använt Skylight-filter till min systemkamera, mest som skydd för optiken. Min fråga är om jag kan fortsätta att använda denna typ av filter eller kan det få negativ inverkan på digitalbilder?

En annan fråga på samma område:

Finns det någon anledning (annat än den att det skyddar optiken, vilket är en nog så bra anledning) att ha UV-filter på digitalkameror (främst då DSLR)?
Vanlig film påverkas ju av (UV-)ljus som inte ögat kan uppfatta, något som gör att bilden kan bli oönskat annorlunda jämfört med "verkligheten".
Har digitalkamerors bildsensorer samma problem? De allra flesta har ju färgfilter över varje pixel (och ofta också ett skyddsglas av något slag över sensorn), tar det filtret också bort UV-ljus?
Isåfall blir ju ett extra UV-filter verkningslöst, rent optiskt.

Alla vanliga objektiv filtrerar UV-ljus i sig. UV-filter för UV-filtreringssyfte är helt meningslöst.

Jag tror det är som du säger att UV-filtret är verkningslöst på DSLR. Även optiken själv filterar ofta UV. Jag har plockat av alla mina UV och kör utan. Jag får vara försiktig med gluggarna, men slipper extra glasytor av billigare glas än linserna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar