Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter och s/v C41-filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

Sidde

Aktiv medlem
Hej!

Skall prova Kodak T400CN (har inte riktigt tid med traditionellt labb-jox längre). Min fundering är om denna typ av film reagerar på filter på samma sätt som traditionella (silver) s/v-filmer?

Några erfarenheter "out-there"?

/Anders

Jag antar att du menar gul/orange/röd filter för att plocka fram kontrasten kan inte tänka att det skulle vara någon skillnad.
Det är ju vågländer som man filtrerar bort och då dessa inte finns alltså ingen reaktion med filmen.

/Stefan

Sidde skrev:
Hej!

Skall prova Kodak T400CN (har inte riktigt tid med traditionellt labb-jox längre). Min fundering är om denna typ av film reagerar på filter på samma sätt som traditionella (silver) s/v-filmer?

Några erfarenheter "out-there"?

/Anders

Tmax CN ar min mardromsfilm!
Stod ett ar och kompierade for en fotograf som inte lyssnade pa mig nar jag sa att det inte gick att kopiera "krispiga" bilder fran den filmen...
Valdigt bra for mjuka bilder men krispigt gar inte...

Jag testade en rulle på kul. Inga filter dock.
Labbet varnade mig för att det kan bli färgstick på kopiorna.
Det blev det. Allt från sepiabrunt till grönt.

Det lär vara bättre att kopiera själv, har man sagt mig...

Svar till Adams fråga.

Visst blir det färgstick om du tar kopier på labbet. De brukar använda färgpapper att kopiera på, åtminstonde de litemindre seriösa.
Att kopiera filmen själv går dock hur bra som helst.

Håller med Helena
Hopplös film. det går inte att få nått sting i bilderna. :(
Däremot så fick jag inget färgstick i bilderna från snabblabbet.

De brukar använda färgpapper att kopiera på, åtminstonde de litemindre seriösa.

Faktum är att filmen är skapad för att göra svartvita kopior på just färgpapper, det är därför den har den brunorange färgade basen.
Den gör så att det inte blir skillnad i färgton mellan ljusa och mörka partier, man får inte det som kallas kippstick i bilderna.

Att man får en färgton över hela bilden beror på att det krävs lite filtertestande för att hitta en neutral ton, ibland kan man betala lite för testkopior. Problemet är att om de har för stora variationer i processen blir det nya färgtoner.
Avvikelse i filtreringen märks bra mycket tydligare på bilder med grå toner än på ”färgbilder”.

Om du tycker kontrasten blir för låg kan det bero på att filmen underexponeras, prova med att exponera efter 250 som är mitt riktvärde för filmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar