Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter - Mt Everest

Produkter
(logga in för att koppla)

Bernchan

Ny medlem
Hej!
Kommer att åka till Nepal för att vandra upp till Mount Everest base camp senare i år och funderar lite på UV-filter och sådant.
Jag har förnärvarande ett Hoya Skylight 1B,
tror Ni att detta räcker eller behöver jag några andra filter för att få till några snygga bilder
på Mt Everest?

/micke
 
Filter

Hej
Jag har själv varit och vandrat två gånger efter Ewerestleden 1995-98. Båda gångerna fotade jag med diafilm och jag använde bara UV-filter vilket gav ett bra resultat men som sagt nästa gång 2005 så tar jag med ett polfilter för att se om resultatet blir bättre.
Du kan kolla in min hemsida där har jag en dagbok från första resan till Nepal och lite bilder men kvaliten är dålig på dom på grund av dålig scanner. hem.passagen.se/leosir trevlig resa
/Leo
 
skylight=svagt färgat UV

Har du ett skylight av bra kvalisort behöver du inget UV-filter (se rubrik). Skylight är ett svagt laxfärgat UV-filter. Pol- är kanske en bra kompletering.
 
Tycker du helt klart ska ha med ett avtonat gråfilter. Det är ju oftast mycket moln och ljusskiftningarna kan vara stora.
När jag var och fotade vid Kebnekaise så var det filtret ovärderligt.

Lycka till!

/Jonas
 
Var sex veckor i Everestområdet nu i höstas. Använde UV, Skylight 1B, polfilter och ett 81B-filter. Föreslår att du tar med dig rubbet plus ett avtonat grå som Jonas skriver. Är inte var dag man tar sig till Everest och det kan vara värt att testa alla tänkbara varianter.

Skylight ger ju en svagt rödfärgad ton som jag gillar mycket när jag tar på vegetation, men frågan är om det är så lyckat mot vit snö? Där kan det var på sin plats med UV istället. Polfilter är ett absolut måste. Blir härligt djupblå bilder, men mitt lurade tydligen ljusmätaren i kameran och jag borde överexponerat mera. 81B filtret, som är svagt brunfärgat, köpte jag på inrådan av en erfaren Himalaya-fotograf jag stötte på i Kathamndu. Mitt på dagen i stark sol är snön ilsket vit och kan behöva tonas ned. Nu tyckte jag det blev för brunt med mitt 81B, och borde istället köpt ett 81A som väl är mindre starkt färgat om jag fattat saken rätt? Hur som helst är smaken mycket olika och du bör testa innan.

För övrigt är jag förstås väldigt nyfiken på dina resplaner eftersom jag själv tillbringade hela hösten i Nepal. Kathmandu är förresten ett Eldorado när det gäller att köpa fotoprylar billigt och utbudet av diafilm är rikligt. De allra senaste filmerna typ Velvia 100F och Astia 100F hade dock inte kommit dit när jag åkte därifrån i början av december. Om du vill provskjuta dia är också Kathmandu perfekt för ändamålet. Du kan få dia framkallat över dagen för 15 kronor rullen. Om det är något annat icke fotorelaterat du är nyfiken på står jag gärna till tjänst om jag kan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.