Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filter i nikon 300/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Tjenis..

Jag har ett nikon af 300/4. Detta är den äldre versionen och alltså inte af-s.

Det sitter ju ett sådant där insticksfilter i det. Ett litet fjuttigt ett... Vad gör det? Vad jag kan se är det helt blankt, alltså bara ett vanligt glas...

Vad gör det där? Kan man fotografera utan det med bara själva hållaren på plats. Blir det kanske rent utav bättre bilder om jag tar bort det ?

Filtrets betäckning är L37c

mvh // Johannes

Den lilla filterhållaren ska användas om du vill använda filter istället för att sätta dem på frontlinsen. Med en så stor frontlins blir bildkvaliten lägre med filter där framme än utan (enligt manualen). Jag kollade själv igår faktiskt med mitt Hoya HMC UV och det blir faktiskt lite suddigare med filtret på så nu kör jag utan filter på frontlinsen.

Hur som helst, åter till det lilla filtret. Enligt manualen är optiken beräknad för att det ska sitta ett filter där, därför måste du låta det klara filtret vara kvar, eller använda ett annat filter där om du föredrar det. Du ska alltså inte köra utan något filter alls i den lilla filterhållaren.

Vilka snabba och direkta svar...

Finns inget annat än att tacka så mycket för hjälpen...

Länken var mycket bra och att någon faktiskt hade manualen som inte jag har gjorde ju att man fick ett direkt svar :)

mvh // Johannes

ANNONS