ANNONS
Annons

Filter för snöfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Kommer att fota en hel del snöbilder framöver, och vill veta vilka filter som rekommenderas för att på nåt sätt kompensera snöns intensitet. Såg en tidigare tråd om polfilter, men att det tar bort 2 steg på bländaren..

300D och 28-80/3,5-5,6 är det jag kommer att använda mest tror jag!

Tips?

Polfilter is "THE" stuff att använda när det är snö :D
tokbra blir det.. och ang. bländare så visst den snor ljus, men i många fall klarar man sig.

Hmm, kan inte du, eller någon annan vänlig själ, snabbt förklara vad alla olika filter är bra till, känner mig verkligen långt från hemma där!

Jag ska ge dig ett mossigt förslag. Promenera ner till ditt bibliotek och sök upp fotoböckerna där. Det är där de flesta skaffar sig sina lärdomar innan man lägger en förmögenhet i film.
Ock sedan när du är på bibblan kan du ju fota det som finns där och visa oss andra på sidan vad du har sett.

jag håller med om att polfilter -"its da shit", ibland iaf...

Kolla in cokins hemsida om du inte ids gå till bibloteket med en gång.
Många bra exempel har jag för mig. www.cokin.fr

Herr Åhman skrev:
Kommer att fota en hel del snöbilder framöver, och vill veta vilka filter som rekommenderas för att på nåt sätt kompensera snöns intensitet. Såg en tidigare tråd om polfilter, men att det tar bort 2 steg på bländaren..

300D och 28-80/3,5-5,6 är det jag kommer att använda mest tror jag!

Tips?

Vadå?
Skall snön vara vit eller inte på dina bilder?
Eller e det så att du plåtar snö i solsken, då är ju ett pollafilter att föredra.

Annars så e det ju vid sv-v foto som man har olika färgade filter, typ rött, blått o gult o grönt. Detta för att göra moln och himmel mera intesiv o så. Annars e det ju tokbra o gänga på ett skyligt eller dylikt filter på dina gluggar. Del ger det lite stuns i bilden ( mycket lite) o så SKYDDAR det frontlinsen.
O vid kulörfot så kan du ju ha tonade filter för att fixa koola färger på himmel o så.

Ilkka

min första tanke är att fota en del snowboard osv, då vill jag kunna ha ganska ljustarkt för att få lite färger osv på åkare, men samtidigt slippa att snön blir helvit...

Då är det helt klart polfilter du ska ha.

Tips, skaffa en klar-röd tröja eller liknande som du mäter emot ifall du inte har extern ljusmätare.

Dom jag brukar fota är så vana att jag vill ha röda kläder att dom brukar ha röd Tshirt under kläderna :D

tvärtom, det där ska du INTE ha.
:D

vet inte vad du har för kamera, men får du för högt så bländar du bara ner.

Det där tar bara ner ljusstyrkan, o du behöver mycket ljus för att frysa en snowboardåkare i luften.

hmm, det enda jag vill är ju som sagt få lite strukturer i snön så att allting inte blir helt vitt, samtidigt som jag vill behålla ljuset på åkaren osv..

ska prova med dina tips, och kanske ett polfilter (finns det vissa tillverkare som är bättre än andra? billigare?) så får jag se var jag hamnar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar