Annons

Filter för 24-70 mm f/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyJankis

Medlem
Jag har precis köpt ett 24-70 mm f/2.8 och undrar nu om någon vill tipsa mig om det bästa filtret att ha till det (priset är ej jätteviktigt, vill ha det absolut bästa)

mvh/Samir
 
Hej Samir.

Det beror ju på lite vad det är du vill uppnå.Finns ju flertalet olika typer av filter.
 
Hej Peter. =)

Jag vill inte uppnå någonting (ingen speciell effekt iallafall), utan endast att skydda linsen.

Vad skall jag ha? =)
 
Jag skulle rekommendera dig ett polarisationsfilter, det är ett av dom mest användbara filterna.

Det ger dig mer färgmättnad i bilden, en blekblå himmel kan lätt förvandlas till en djupblå himmel. Det tar även bort reflexer i vatten och glas.
 
Gennerellt skall man ha ett filter av bra kvalite..

I kamera & bild för några nummer sedan testade dom olika typer av filter och kom fram till att:

B & W MRC
Heliopan SH-PMC
Hoya HMC Super

Var alla mycket bra filter.. B&W samt Heliopan filterna hade dessutom mässingsring i stället för aluminium vilket gör att dom inte fastnar lika lätt..

Så mitt tips.. köp någon av dessa.. tror Hoya'n är billigast.. och enligt testet (om jag minns rätt) var dom likvärdiga kvalitetmässigt..
 
SammyJankis skrev:
Hmm, det låter ju bra! Vad heter, exakt, den jag ska ha isåfall?

77 mm dia tror jag på 24-70
Ett polfilter är inget du skall ha på för jämnan ( ljusförlust ca två bländarsteg), så det går knappast under kategorin skyddsfilter. Köp istället ett B&W UV. De har en extra tunn variant precis som Hoya HMC super, för att förhindra vingettering.
 
Det är ingen större skillnad i bildkvaliten mellan olika pol. filter enligt ett test som en fototidning gjorde för några nummer sen. Så vilket cirkulärt pol. filter som helst som har 77 mm filtergänga passar.

Det enda är att det måste vara ett cirkulärt polarisations filter. För annars kan det bli problem med bl.a. autofokus. Det finns också linjära men ett sådant ska du INTE ha utan det ska vara cirkulärt.

Här är ett exempel på ett passande pol. filter:
http://www.scandinavianphoto.se/?49105

Lite allmän info om pol. filter med några bilder:
http://www.aifo.se/bwf/polarisa.htm
 
Finns ett ganska nytt Hoya filter som jag beställt från USA.

Skylite 1B Pro 1 Digital S-HMC Pris ca. 950:-

Filtret har ultra tunt glas och väger minimalt.

Som nämnts ovan använder Hoya aluminium och inte mässing i sina ringar. (ytterligare lite lättare).

Hoya hävdar att deras mjuka ringar i icke anodiserad aluminium är bättre på att ta upp energi om optiken skulle få en kantstöt.

Det är riktigt att mässing har en fördel vad gängan beträffar. Drar själv alltid till filtret ganska löst och har aldrig haft problem.

Har man problem med en inte 100%:ig gänga på optik eller filter kan man med en nålspets anbringa lite Stabox eller Fomblin på gängan (syrafritt teflonfett)
 
Hej igen Samir.

Okej,UV-filter är det som jag själv använder på mina objektiv mestadels som skydd för frontlinsen.Sedan har du redan fått en massa bra svar angående just filter.

B+W eller Hoya är de jag kan rekommendera (har själv även nåt från Canon och de fungerar lika bra).

Det enda är ju att man lättare kan få reflexer vid motljus och i dessa fall kan man ju plocka bort filtret om man vill.
 
På mitt sitter ett B+W, den enda beteckning som står på det är F-PRO.
Det har hittills inte givit sig tillkänna med fares eller annat så det är nog bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.