Annons

Filsystem extren hårddisk, mac & windows

Produkter
(logga in för att koppla)

Murk

Avslutat medlemskap
Jobbar med både Mac OS X och Windows XP och har lite problem med mina externa hårddiskar.

Den ena är FAT32 vilket gör att jag har problem att hantera filer som överstiger 4GB. Den andra är NTFS vilket gör att jag inte kan skriva eller ändra data från min mac.

Någon som har ett bra förslag på vilket filsystem jag ska omformatera till för att kunna hantera stora filer på båda mina OS?
 
nja tyvärr inte har redan sett det inlägget alla de lösnigarna hänger ju på att jag laddar ner en extra app. tänkte mer om det finns nått vettigt filsystem utöver fat32 som funkar på båda opertivsystemen.
 
om det nu finns nån såklart.

annars var kan jag hitta det jag behöver för att hantera ext2 på windows.
 
Det du kan göra är att köpa en NAS-enhet (Network attached storage) eller en extra dator som du kopplar in dina diskar i, för att sedan dela ut diskarna på nätverket, då spelar inte filsystemet någon roll.

Annars är tyvärr bara fat32 det enda vettiga alternativet om du vill kunna använda hårddisken i både OSX och win, men som sagt blir det krångel med filer större än ~4gig.

NTFS kan du mounta i OSX (med lite krångel, om de inte har byggt in stödet i Leopard), tyvärr får du en hastighet som fullständigt suger. Jag kan sätta halva lilltån på att det blir samma problem om det går att mounta ext i win.

Nej, jag håller på NAS, tycker det fungerar heltoppen.
 
Jo jag har funderat på det med.
Men nu har jag beställt en disk som kommer rymma alla mina tidigare data, så kommer jag göra om alla till ext2 och kolla hur det funkar.

Men i fram tiden kommer det definitivt bli en NAS med inbyggd FTP server, så jag alltid kommer kunna göra backup's på mina bilder bara jag har en internet uppkoppling.


Tack för alla tips
 
Det här oroar mig rätt mycket faktiskt.

Är precis i fagorna att köpa mig min första mac och hade då tänkt ha min gamla pc som filserver då den har ett antal inbyggda diskar samt ett flertar externa.

Självfallet vill jag ju då komma åt diskarna från min stationära mac samt även mina bärbara (PC med windows).

Har sett problemet förut men tänkt att självklart måste det ju finnas en lösning på men då tydligen inte...?
 
mais skrev:
Det här oroar mig rätt mycket faktiskt.

Är precis i fagorna att köpa mig min första mac och hade då tänkt ha min gamla pc som filserver då den har ett antal inbyggda diskar samt ett flertar externa.

Självfallet vill jag ju då komma åt diskarna från min stationära mac samt även mina bärbara (PC med windows).

Har sett problemet förut men tänkt att självklart måste det ju finnas en lösning på men då tydligen inte...?

Du installerar linux med samba på din gamla PC och via nätverk kommer du åt den via både mac och pc. Funkar hur bra som helst. Både mac och pc kan läsa, skriva och allt som man kan göra med en filserver. Funkar hur bra som helst. Extra plus är om du har gigabit nätverk hemma. Då går det undan ;)
 
mais skrev:
Har sett problemet förut men tänkt att självklart måste det ju finnas en lösning på men då tydligen inte...?
Om du har diskarna anslutna till en PC och använder de över nätverket från en Mac OS X-maskin ska det fungera.

Det är olika metoder som används för att använda en disk som är direktansluten och en som är ansluten över nätverk.

Diskar direktanslutna till en Windows-maskin använder FAT eller NTFS.
Diskar direktanslutna till en Mac OS X-maskin använder vanligtvis HFS eller UFS.
Diskar direktanslutna till en Unix eller Linux/maskin använder t.ex. UFS, ZFS, EXT2 eller EXT3, men många andra alternativ finns också.

Diskar anslutna över nätverk använder t.ex. SMB (Windows), AFS (Apple) eller NFS (Unix).

Av någon anledning (patent? ej ordentligt dokumenterat av Microsoft?) kan en Mac OS X-maskin inte skriva till NTFS och en Windows-maskin kan inte skriva/läsa HFS eller UFS (patent? NIH?).

Över nätverk kan dock en Mac OS X-maskin använda AFS mellan Apple-maskiner, SMB mot Windows-maskiner och NFS mot Unix och Linux-maskiner.
 
Okey så med andra ord kommer detta fungera?

Stationär Pc med windows XP på som då har "alla" diskar i sig samt de jag har ansluta till den via usb/firewire kommer jag att komma åt via hemmanätverket och kunna läsa och skriva ifrån via min då kommande nyinköpta mac?
(precis så som jag ser mellan min nuvarande laptop och stationära om ni förstår?)

Det är då ifall jag vill ansluta dessa diskar direkt till min mac (usb/firewire) som den ej kan läsa/skriva direkt till NTFS formaterade diskar?

Fattat det rätt? (hoppas det i alla fall...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.