Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Är just i färd med att lägga in färg-dia-neg med Minolta Dual III och Photoshop 6. Har tidigar läst att man skall scanna in med högsta upplösningen och spara org. på CD utan att gör några modifieringar.
I detta fall blir filerna co 50-60M vid 16bit.
Troligtvis kommer jag inte att göra större kopior än A4 är det då nödvändigt att skapa så stora filer.
Givetvis vill jag i detta format ha bästa resultat
Vad föreslår panelen.

16 bitars färg är fint som snus när man behandlar bilden. Man kan komma undan med en hel del justeringar helt ostraffat.

Men när redigeringen väl är avslutad finns det inga större skäl att hänga kvar vid det enorma färgdjupet som 16 bitar ger. Ändra du läge till 8 bitar med gott samvete.

Dessutom tycker jag personligen inte att man behöver spara i något annat än .jpg, med minsta möjliga kompression (nivå 12 i photoshop). Filstorleken blir bara mellan 1/4 och 1/6 av originalet, och kvalitetsförlusterna helt försumbara. Jag har utmanat hundratals personer att se någon skillnad mellan en original .tif och .jpg i Photoshops nivå 12. Än har ingen lyckats.

Se till att lägga med colorsyncprofil för din arbetsfärgrymd. Behåll bara rutan ikryssad. Den kan komma till användningen i framtiden, vem vet?

När du ändå håller på, försitt inte tillfället att lägga in IPTC-data i bilden. Skriv bildtexter och andra uppgifter som kan vara kul att ha reda på i framtiden. IPTC-data når man i Photoshop genom "filinformation" (version 7) eller "dokumentinformation" (version < 7).

Senast ändrad:
Jag har sysslat en del med tryckoriginal och så vidare, jag är ingen expert men har ett gott hum om vad som gäller, jag vet i alla fall vad som har funkat för mig.

Jag scannar INTE in i högsta upplösning, filerna blir nästan ohanterbart stora.

600 dpi är mycket gott men 300 dpi räcker gott och väl till privat användning.

Blev du klokare på mitt svar??

Jag har tittat på Dina kort Jennie och håller med om att de är bra klass on Du nu har använt det som Du föreslår

Tack för svaret

Jennie skrev:
600 dpi är mycket gott men 300 dpi räcker gott och väl till privat användning.
Nu blandar du ändå äpplen och päron. Jag förmodar att du pratar om att skanna påsiktare. Bengt skannar film. En inskanning av en småbildsfilm i 300 ppi ger filer som kan skrivas ut i 2,4x3,6 cm med god kvalitet, inte direkt tillräckligt alltså.

Så Bengt, använd högsta upplösningen. Minoltan presterar absolut bäst då. Men lyssna på Göran också om 16-bitarsfilerna. När de är grovbearbeteade finns det inget större skäl att behålla dem där.

Ett mycket bra sätt att spara stora filer är att spara dom i .eps med (maximal).jpg komprimering.
Då får du en hanterbar högupplöst bild som du enkelt kan både lagra och även skicka via e-mail.

Du bevarar den höga kvaliten och slipper pixelfelen som gärna blir med ren .jpg.

Jag använder den metoden för bilder som ska hålla för en A4 i 300dpi i tryck.

Den enda skillnaden ( som man vill ha:) är att filen blir ca 10% av ursprungsstorleken men när du öppnar den igen i Photoshop så har du 100%

Jpeg-komprimering är förstörande oavsett om den är inbäddad i en eps eller inte.

ALL komprimering är förstörande :)
Jobbar mot flera tryckerier och ingen har kunnat mäta upp någon förlust i bilden.
Då har dom fått dels en .tiff och samma bild i .eps/jpg.

Cobb skrev:
ALL komprimering är förstörande :)
Nej, inte LZW, ZIP, mfl.

För leverans kan jag tänka mig att komprimera med förstörande komprimering men absolut inte för arkivering. Även om felen inte syns för blotta ögat så försämrar de underlaget för fortsatt bearbetning.

jimh skrev:
För leverans kan jag tänka mig att komprimera med förstörande komprimering men absolut inte för arkivering.
Cobb skrev:
Du har rätt.
För arkivering ska man spara filen i orginalskick,
Här går våra åsikter isär. Om man har brist på lagringsutrymme och/eller hanterar stora mängder bilder tycker jag att arkivering i .jpg är ett bra alternativ under förutsättning att komprimeringen är mild (se ovan).

Gör en egen utvärdering och se själv vad du kommer fram till.

Varför inte spara bilderna i högsta upplösning med 16-bits färgdjup?
Visst blir bildfilerna 50-60 Mb stora, men en CD-skiva är ju inte dyr att köpa - och på en 700 Mb skiva rymms det ungefär 12 bilder.
Men tycker du att de tar stor plats kan du ju alltid komprimera dem med t.ex. zip eller rar, då du borde få ner storleken till minst 1/2 av orginalfilens storlek. Och du behåller kvaliteten på orginalfilen.
(Jag skulle i alla fall inte spara dem som jpg filer)

mvh

Thommy Johansson

Thommy skrev:
men en CD-skiva är ju inte dyr att köpa - och på en 700 Mb skiva rymms det ungefär 12 bilder.
Att spara arkivbilder på en enda cd-skiva låter riskabelt. CD-skivor är inte vidare säkra. De kan förstöras ganska enkelt, och de åldras fortare än man i regel tror.

Om man trots det väljer att spara på CD tycker jag att dubbla uppsättningar skivor är ett minimikrav.

Jag hörde en intressant nyhet på fotoklubben häromsistens, nämligen att jpeg i högst kvalitet *inte* skulle vara förstörande, utan enbart göra icke-förstörande komprimering.

Orsaken att jpeg ändå komprimerar bättre än tiff är att run-length-encoding som både jpeg (i den moden) och tiff skulle använda görs lite annorlunda i de två. I tiff görs RLE på pixlarna som de är, medan jpeg kör oberoende RLE-kodning i vardera färgplanet. Det blir mer kostant information ofta på så vis, alltså bättre komprimering därigenom.

Jag har ingen aning om detta stämmer eller inte? Någon som har tittat närmare på specen, och kan svara ett kvalificerat ja eller nej?

Givetvis är jpeg-bilder sparade med andra värden på kvalitetsfaktorn förstörande.

-Christian

Det går ju att göra ett ganska enkelt test för att se hur många pixlar som förändras och hur mycket.

1) Öppna en tiff-bild som du är nöjd med. Om den inte är i ett lager redan, slå samman lagren.

2) bild->duplicera och Spara som... och välj .jpg med önskad komprimering.

3) Stäng fönstret med den duplicerade bilden, öppna .jpg-filen du nyss gjorde.

4) markera allt (ctrl/äpple +A) och kopiera (ctrl/äpple+C)

5) Markera tiff-filen och klistra in. Photoshop gör ett nytt lager.

Nu har du två lager, det övre med .jpg-bilden och det undre med originalbilden. Gör nu först en visuell bedömning.

1) Zooma in ordentligt nära på ett detaljrikt parti. Klicka på och av ögat i .jpglagret i lagerpaletten upprepade gånger. Vid hård komprimering kan du nu tydligt se skillnaderna mellan bilderna. Vid komprimering i nivå 12 kan du troligen inte se en enda skillnad i en enda pixel. Men du bedömer själv.

Nu kommer det intressanta, nu gör vi en vetenskaplig bedömning

1) Ändra läget i det övre lagret från "normal" till "differens". Bilden blir till synes helt svart. Det här blandningsläget fungerar så att pixlar som skiljer sig åt mellan lagren blir ljusare, pixlar som är absolut lika blir absolut svarta.

2) Vid lägsta komprimering går det inte att se någonting utom svärta, men våra ögon lurar oss.

3) Gör nu ett nytt justeringslager av typen "tröskel".

4) Ställ in tröskelnivån på värdet "1". Nu blir alla pixlar som är det minsta lilla olika mellan lagren kritvita. Vid lägsta komprimeringen brukar det röra sig om mellan 50 och 80 procent av pixlarna. (För att veta mer exakt, gör bilden till ett lager och använd statistikfunktionen i diaglogrutan "bild->histogram".

5) Flytta tröskelvärdet längs skalan. Vid tröskelvärde "3" torde endast enstaka pixlar vara vita Då rör det sig om pixlar som förändrats. Vid nivå 3 är förändringarna i något lager högst 3 steg (på en skala om 256).

Går de här förändringarna överhuvudtaget att se? Jag tycker inte att man kan påstå det. Inte heller kan jag se att det skulle bildas några artefakter eller typiska mönster vid låga komprimeringsgrader. Men jag tror att var och en ska göra sin egen bedömning.

Så Christian, i Photoshop förändras definitivt bilden även vid lägsta komprimeringsgraden, det går enkelt att slå fast med metoden ovan.

Men åtminstone jag tycker att det trots det finns fog att kalla nivån för "icke-förstörande" trots det.

Okej, nu blir det lite datanördigt, så håll i er.

Det är faktiskt skillnad på jpeg och jpeg, jpegkomprimeringen finns i lite olika former, i photoshop kan man välja på "baseline" och "progressive", men däremot inte "lossless" tror jag. Men det finns alltså en jpegkomprimering som är helt förlustfri.

De olika jpegvarianterna:

- Baseline/Sequential
"vanlig jpeg" Den mest använda formen skulle jag tro.

- Lossless
"Förutsäger" skillnader mellan pixlar baserat på den föregående pixeln i bilden.

- Progressive
Visar först bilden i låg kvalite, med mer och mer detaljer vartefter den dekomprimeras.

- Hierarchical
Säkert bra till nåt, vetefasen hur det funkar.

- Motion JPEG
Baseline JPEG på bildrutorna i en film.

...spännande va?

Jpeg uppbyggnad

Hej

ALL JPEG är förstörande.

JPEG rutar in allt i 8 x 8 pixlar. om dessa 64 pixlar ligger nära värandra i värde så sätts alla till samma värde.

Det intressanta börjar inte första gg du sparar.
Utan nästa gg du sparar filen så tittat JPEG återigen på 8 x 8 pixlar och försöker förenkla bilden lite till.

Skilj bara nu på uttrycket att spara och att kopiera.

mvh Erik

Eftersom jag är skyldig...

Det var jag som råkade kläcka ur mig det hela och detbevisar antagligen bara hur gammal jag är/svårt att lära gamla hundar sitta...

När jag själv programerade bild algoritmer och grafik så var det före respektive samtidigt med starten av definitionen av JPEG. Det jag lärde mig då är tydligen gammal modigt (jag programerar inte sedan länge...). Snabb sökning på nätet så hittar man JPEG FAQ'n där följande tämligen fullödade svar är saxat ifrån... Hoppas du förlåter mig att jag tydligen hade gamla uppgifter...

/Magnus

Subject: [13] Isn't there a lossless JPEG?

There's a great deal of confusion on this subject, which is not surprising
because there are several different compression methods all known as "JPEG".
The commonly used method is "baseline JPEG" (or its variant "progressive
JPEG"). The same ISO standard also defines a very different method called
"lossless JPEG". And if that's not confusing enough, a new lossless
standard called "JPEG-LS" is about to hit the streets.

When I say "lossless", I mean mathematically lossless: a lossless
compression algorithm is one that guarantees its decompressed output is
bit-for-bit identical to the original input. This is a much stronger claim
than "visually indistinguishable from the original". Baseline JPEG can
reach visual indistinguishability for most photo-like images, but it can
never be truly lossless.

Lossless JPEG is a completely different method that really is lossless.
However, it doesn't compress nearly as well as baseline JPEG; it typically
can compress full-color data by around 2:1. And lossless JPEG works well
only on continuous-tone images. It does not provide useful compression of
palette-color images or low-bit-depth images.

Lossless JPEG has never been popular --- in fact, no common applications
support it --- and it is now largely obsolete. (For example, the new PNG
standard outcompresses lossless JPEG on most images.) Recognizing this,
the ISO JPEG committee recently finished an all-new lossless compression
standard called JPEG-LS (you may have also heard of it under the name LOCO).
JPEG-LS gives better compression than original lossless JPEG, but still
nowhere near what you can get with a lossy method. It's anybody's guess
whether this new standard will achieve any popularity.

It's worth repeating that cranking a regular JPEG implementation up to its
maximum quality setting *does not* get you lossless storage; even at the
highest possible quality setting, baseline JPEG is lossy because it is
subject to roundoff errors in various calculations. Roundoff errors alone
are nearly always too small to be seen, but they will accumulate if you put
the image through multiple cycles of compression (see section 10).

Ingen som hört talas om PNG?

Använd PNG istället. Det stödjer 16bit/färg, alphakanaler, ICC profiler och gammainställningar. Tyvärr stödjer iof bara Photoshop 8bit/färg för PNG ännu, men det borde vara tillräckligt ändå.

PNG har bra komprimmering och är helt förlustfri, dvs bilden ändras/förstörs inte. Dessutom stöds PNG av alla webbläsare och många andra program.

Photoshops PNG-algortim är inte perfekt den heller :) Men du kan tex använda "pngcrush -brute infil.png utfil.png" för att optimera storleken. Exempelvis har jag en 150MB BMP komprimmerad till 3,8MB med PNG.

Visserligen blir JPEG mindre än PNG, men jag skulle inte rekommendera att använda JPEG över huvud taget annat än för webb-bruk.

Ladda ner pngcrush från http://pmt.sourceforge.net/pngcrush/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar