** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filstorlek på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

varmdo_at1981

Aktiv medlem
Hej!

Finns det någon generell formel så att man kan beräkna hur mycket utrymme en bild kräver beroende på hur många megapixlar kameran har då man fotar med högsta upplösning?

Om man t.ex. fotar exakt samma motiv med högsta upplösningen på en kamera med 12 megapixel från t.ex. Nikon och Canon, blir bilderna lika stora då?

Hur ser formeln ut då för t.ex. filformaten JPG och RAW/NEF?

A * B = X
A: Antal megapixel
B: Multiplikationsfaktor/faktorer som jag ej vet.
X: Bildens storlek i MB eller GB för JPG resp. RAW/NEF.

MVH at1981 !!

JPEG bygger på att komprimera motivet baserat på hur ögat kan uppfatta saker som tas bort, så för JPEG kan man absolut inte göra någon sådan formel. Ett ungefärligt mått kan du få, men det kan du själv kolla i din kamera.

För RAW borde det inte finnas någon motivkomprimering, men jag tror ändå att filen komprimeras. Tar du en helt svart bild, tror jag nog att filen blir mycket kompaktare än om du tar en bild på en blomrabatt, eftersom det är rätt lätt att i filen bara beskriva att det är en jäkla massa helt svarta pixlar, jämfört med att skriva in värdet på varenda än, som i fallet blommorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar