Annons

filstorlak

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
filstorlek

Efter att ha skannat in mina bilder i alldeles för låg upplösning, fick jag lära mig att använda högsta upplösningen. Detta innebär dessvärre att filerna i PSD-format blir ca 40 mb styck, vilket är väl mycket. Kan jag göra filerna mindre utan att förstöra kvaliteten? Initialt sparar jag i ps, efter bearbetning även i JPEG.

Senast ändrad:
Hur stora är bilderna i pixels räknat? En grov tumregel för hur stora filerna blir med gamla hederliga filformat som LZW-komprimerad TIFF eller PNG är 1.5 byte per pixel för 24-bitarsbilder och 3 bytes per pixel för 48-bitarsbilder (dvs, datakompressionen krymper pixeldatat till hälften). Ska man ta sig signifikant under den siffran får man börja kasta bort saker.

Moderna saker som JPEG2000 kanske kan göra bättre ifrån sig, men JPEG2000 är väl inte sådär jättespritt än...

Fortsätt som du gör, det är det bästa. Och storlek är lite beroende på vad du gör, men är det bara 40MB så var nöjd med det. En del jobb jag gjort har varit uppåt 400. Då börjar det bli lite tungt. Men annars är det hela tiden en avvägning mellan kvalitet och storlek. Ett alternativ kan vara att bara scanna i ca 600dpi. Det brukar räcka för dom flesta, om du inte ska skriva ut i storformat.

Komprimerad tiff kan var ett annat alternativ, beroende på bild, annars för små filer är nog JPEG det enda. Men var då säker på att det är slutgiltig version av bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar