Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filnumreringsmetoder/10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocky

Aktiv medlem
hej

Går det att ställa in filnumrering så att ingen bild får samma nummer i mapparna i datorn.

Nu har jag det så att mapparna sorteras i datumordning vid inläsning från kameran, men varje bild i mapparna får bild 001 osv, jag vill ha ett unikt nummer för varje bild som laddas in i datorn.

mvh
thomas
 
Om man kryssar i (Designate prefix of image to be saved) rutan så kan man skriva i nått eget t.ex
Datum eller fågelholmen, om man nu döper bilderna till fågelholmen så kommer bilderna heta fågelholmen0001, fågelholmen0002..osv
Hoppas det var till lite hjälp iaf..
 
Rocky skrev:
Går det att ställa in filnumrering så att ingen bild får samma nummer i mapparna i datorn.
Jag brukar anvanda programmet jhead. Det ar ett utmarkt program som kan vanda jpeg-bilder ratt, lasa exif-info och andra den och en del annat. Har ocksa liksom du funderat pa ett bra satt att numrera bilder, ffa som jag har tva digitalkameror fran Canon. jhead kan andra bildens namn till datum+klockslag och pa sa vis far varje bild ett unikt namn. Dessutom kan fildatum andras till fotograferingsdatum. Jag har anvant jhead med Linux men savitt jag minns finns jhead aven for windows. Googla efter jhead!
 
tack för svaren

det lättaste är nog det som jörgen beskrev.
nackdelen med det är att man måste hålla koll på vad man har satt för namn på bilderna.

jag skulle helst vilja ha det så här,
bildnumreringen fortsätter oberoende av mapparna.
(upp till 9999)

mapp: 031224
bild: 0001

mapp: 031225
bild: 0002

osv.

thomas
 
Rocky skrev:
hej

Går det att ställa in filnumrering så att ingen bild får samma nummer i mapparna i datorn.

Nu har jag det så att mapparna sorteras i datumordning vid inläsning från kameran, men varje bild i mapparna får bild 001 osv, jag vill ha ett unikt nummer för varje bild som laddas in i datorn.

mvh
thomas
I Photoshop (7+) finns en bra funktion i file-browsern som heter Batch rename.. Testa det om du har möjlighet. Tar 5 sekunder att döpa om en hel mapp med obegränsat antal bilder. Man kan ange kameran(om man kör digitalt) som källa och datorn som mål, så sköta det automatiskt.

Exempel

/Svenne
 
Om inte 10D:n är "sämre" än D30:n (vilket jag håller för högst osannolikt) så borde du kunna lösa det redan i kameran.

Finns inställning för antingen unika nummer eller "omstart" vid kortbyte.

......................

Hittade lösningen.

I menyn väljer du "filenumbering" sedan har du alternativen.

1. Continous
2. Auto reset

Välj 1. Continous så är det klart.
 
Senast ändrad:
japp

har testat lite och det verkar till att funka.
jag trodde det alternativet hade att göra med om man körde flera kort.(synd att man inte testar lite först)

tackar

mvh
thomas
 
det funkar bara så länge man sparar i samma mapp

tar jag två olika bilder och lägger i olika mappar får jag samma bildnr.


thomas
 
Tips: Downloader Pro

Jag skulle varmt rekommendare att använda ett program som heter Downloader Pro från www.breezesys.com.

Det kostar bara ca 300 SEK och låter dig ladda ner bilder från ett minneskort (eller från var som helst för den delen) till dedicerad plats på hårddisken under det att varje enstaka bild döps om. Nu till det fin-fina: varje bild tolkas för sig utifrån sitt EXIF-data och du bestämmer helt hur detta ska gå till.

Jag gör såhär:

Alla bilder lagras till katalog enl följande (utifrån EXIF): C:\Foton\YYYY\MM\DD

Sedan döps bilden i denna katalog enligt: YYYY-MM-DD hh.mm [imagecounter].jpg

Det gör det lätt att hitta bilder (sorterade i datum) samt att varje enskild bild får ett garanterat unikt namn genom att bildräknaren anges förutom datum och tid.

Bonus-finess: Bilderna roteras automagiskt under nerladdningen (om man så vill och om kameran har sådan sensor).

Mvh Mikael
 
Jag har kommit över ett ruskigt bra litet program för att döpa om filer med. Det är extremt bra om man kan reguljära uttryck. Om inte, så rekommenderar jag att man lära sig detta.

Programmet heter RenameIt och är gjort av en kille som heter Marcus Eriksson. Tyvärr finns det inte längre att få tag på, men ladda ner den här.
 
Re: Tips: Downloader Pro

mrelbe skrev:
Det gör det lätt att hitta bilder (sorterade i datum) samt att varje enskild bild får ett garanterat unikt namn genom att bildräknaren anges förutom datum och tid.

Bonus-finess: Bilderna roteras automagiskt under nerladdningen (om man så vill och om kameran har sådan sensor).
Tror det ar klokt att forsoka hitta ett satt att ge varje bild ett unikt namn, ffa om man har tva eller fler digitalkameror. Och en bildfil bor ga att identifiera aven om den inte ligger i sin hemmakatalog och da ar datum + klockslag ett bra satt att namnge en bild. Om man dessutom lagger till bildraknaren sa far man rimligen ett garanterat unikt namn! ;-) Som jag skrev innan ar jhead gratis men fixar inte nerladdningen fran kort eller kamera. Det kan dock rotera bilderna och aven manipulera exif-data (om man t ex glomt stalla om kamerans klocka vid byte av tidszon eller sommar/vintertid).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.