Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filnumrering 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

EazyLiving

Aktiv medlem
Jag fotar mycket mot datorn och har märkt vid flera tillfällen att när jag bryter kontakten, byter mapp eller skapar en ny mapp, så börjar filnumreringen från noll igen trots att jag har inställt kontinuerlig numrering i kameran.

Kör med samma inställningar i 5D och då funkar det som det ska men just 40D verkar hantera filnumreringen annorlunda?

Någon som hittat en lösning på detta?
 
Du menar att du fotografera med kabel mellan kamera och dator, så bilderna går direkt till datorn? Jag fattade rätt där, eller?

Så har jag bara gjort för att testa om det fungerade, så det är väl därför jag inte sett något sånt problem alls.
 
Jäpp, USB kabel mellan kamera och dator och så bilderna direkt till datorn via DPP. Har funkat med kontinuerlig numrering med alla tidigare modeller jag haft men inte 40D. Så fort man ansluter om, tar några bilder till cf-kortet eller byter katalog så börjar numreringen från noll igen. Mycket enerverande när man får en hel drös med bilder som har samma filnummer, ibland även i samma mapp... ;o(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.