Annons

Filmval i Tanzania (februari månad)

Produkter
(logga in för att koppla)

Häggander

Medlem
Jag skall domkumentera en gruppresa till norra Tanzania i mitten av Februari 2004. Är det någon som har tips om filmval och ljusets egenskaper under denna årstid i Tanzania??

Tack på förhand!/ Viktor
 
Mycket ljus

Jag har inte något förslag till märke eller liknande. Men i norra Tanzania under februari är det LJUST! Det är torrperiod, och solen står mest rakt ovanför huvudet och ger ganska kraftiga kontraster. Själv bodde jag där under sjuttiotalet, och fotade då mest med dia, 50 eller 100 ASA, ljuset räcker gott för det. Men något märkesval vågar jag inte ge. Men, jag vore tacksam om du kunde förmedla dina erfarenheter när du kommer hem. Jag skall faktiskt tillbaka om ett år. Trevlig resa!
//Inge
 
Mycket ljus var det...

Ovärderlig information!

Gissar jag rätt om jag säger att det blir rejält svart om natten också? Kan det vara någon idé att ta med en känsligare film för nattfotografering??

Var i Tanzania var du bosatt förresten?

/Viktor
 
För nattfotografering av landskap och annat som står ganska stilla går det utmärkt att använda lågkänsliga filmer, stativ och lång slutartid.

Som film prova antingen Velvia 50 eller Ektachrome 100VS båda är filmer med mycket stor färgmättnad.
 
Missförsdånd

Jan-Inge!

Antingen har du missförståt mig, eller så missförstår jag dig!

Jag skrev "ovärderlig information" som svar på ditt första inlägg, om det var det du tänkte på...
 
Jag tycker helt klart att du ska ha en eller flera filmer med hög färgmättnad. Kulturerna är väldigt färgstarka och likaså naturen. (jag har bott där i sju år)
Velvia 50/100 är ju en klassiker. Denna har dock, efter egen erfarenhet, ganska hög kontrast och kan bli mörk i skuggorna. Ett annat alternativ är kodaks e100vs. Även den väldigt stark färgmättnad men då får man även offra lite i och med en högre kontrast. Dessa filmer är utmärkta för naturfoto.
I ljusa ansikten kan de två ovanstående ge lite för röda hudtoner men mörkare hudfärger återges snyggt.
Enligt detta inlägg kan e100vs ge konstig färg på vattnet:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=17069&highlight=velvia

Själv fotar jag just nu med fuji sensia. Bra färgmättnad (inte lika stark som de ovan) och medelhög kontrast- en bra allroundfilm!

Astia (iso 100) är en annan diafilm med en mycket lägre färgmättnad. Den är mycket bra för porträttfoto

Huvudsaken tycker jag är att du bestämmer dig för inte mer än två eller tre olika sorters film. Dina bilder blir då mer enhetliga och du lär känna dessa filmer bättre. (du har säkert hört detta förr..)

Sen är det ju mer kompositionen som avgör hur bra dina bilder blir än om du har rätt film.

Lycka till!

mvh anton
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.