Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmval för blixtfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har fått äran att ta bilder i kyrkan på en släktings bröllop. I tidigare diskussioner här på fotosidan har jag läst att Kodak Porta 160/400 NC skall vara ett bra filmval. Jag undrar nu vilken ljuskänslighet man ska välja.

Huvudtanken med korten är att sättas in i album 10x15, men det är möjligt att vissa kan komma att förstoras upp lite.

Jag har nyss köpt en blixt, som jag tänkte använda med full automatik (har för dålig kunskap för att våga experimentera).

Kör man med 400-film så borde väl blixten blixtra lite mindre, men är det såpass mycket mindre så att det verkar mindre störande?

Synpunkter? Blir 400-filmen kornig så det stör vid lite uppförstoring? Ska jag ta det säkra före det osäkra och satsa på 160?

Mvh
Torbjörn
 
Jag skulle välja 400 alla gånger.
Kör du med 160 så blir blixtljuset väldigt dominerande. Kör du på 400 så kommer mer av det befintliga ljuset med på bilden.
Sen tycker jag att du ska ställa in kameran på slutartidsförval (S) och köra på 1/30 till 1/45 sek slutartid (beroende på hur stadig på hand du är och vilken brännvidd du använder) så kommer balansen mellan det befintliga ljuset i kyrkan och blixtljuset bli behagligare.
 
Ok, tack för råden! Det blir nog 400-film då.

Tyvärr har jag inga möjligheter att besöka kyrkan innan, eftersom den ligger 15-20 mil hemifrån. Har dock blivit lovad att få komma in tidigare på morgonen för att kolla fotoställen etc.
 
Brölloppet!Har du sprungit det pappa?

Att vara "hov-fotograf" på bröllop är en ganska ansvarsfull uppgift. Jag har fotograferat på några bröllop och dop och lärt mej ett och annat. Det absolut viktigaste är att utrustningen är i toppskick, det vill säga att batterier är laddade/nya, att det är rätt film i kameran och framdraget till första rutan osv. Det andra är att ha en reservkamera laddad och skjutklar om den första pajar eller när man byter film. Gärna en "tyst" modell som man kan använda utan blixt, manuell systemkamera med ljusstark normal är perfekt. Jag försöker att undvika blixt eftersom det blir så "platta" bilder. Stativ är det alltid bra att ha med sej. Jag använder ofta mitt enben stativ hopfällt men fastsatt på kameran som stabilisator vid frihandstagningar. Att ta bild på brudparet gör alla, så försök att hitta andra vinklar också. T. ex gå upp på läktaren om du kan och ta "översiktsbilder". När brudparet står på kyrktrappan för att släkten ska "ta kort" gå lite åt sidan och ta bild på "fotograferna". Smygporträtt av släktingar som väntar kan bli roliga minnen. Det bästa är om någon annan är "hov-fotograf" och man själv kan ta dom bilder man vill ha.

Peter,

som har sprungit brölloppet.
 
Tack för tipsen Peter!

Tyvärr har jag inte tillräckligt ljusstarka objektiv för att köra utan blixt. Jag har lyckats övertalat en kompis att jag ska få låna hans kamera (identisk med min) som reservkamera.

Torbjörn,
som inte har sprungit bröllopet ännu.
 
Inte tillräckligt ljusstarka gluggar??

Vad är det för något du fotar med? Går de inte ned till f3,5 iaf som du kan använda i nödfall.

Om du ska använda blixt i kyrkan så bör du kolla upp det med vigselförrättare, och paret att detta är ok. Blixten kommer att kunna förta stämningen.

Som tidigare skrevs riskerar du även ett ganska platt ljus, med fula slagskuggor och annat otyg om du bara kommer att använda en standardblixt på kameran.

Känner du dig orolig skulle jag rekommendera adig att ta flera rullar och växla känslighet på filmen dvs några 400, några 800.

Om du bara ska göra 10x15 så duger 800 även till det. Du börjar se kornet, men som minnesbilder funkar de.

Tänk också på att kyrkor kan vara otroligt mörka och att det inte finns några garantier att ens 800 räcker för att du skall få bra tider för handhållen fotografering på bländare 4+

Börja med att rekognocera kyrkan i lugn och ro!
Ladda upp med film så att du klarar dig.
Sträva inte efter fulla rullar utan byt film efter behov och i tid.
Kolla med paret vad de vill ha för bilder på sig själva (akten kan vara väldigt känsloladdad).
Ta också reda på vilket stuk de vill ha på sina bilder, dokumentärt etc..



Lycka till!
 
Johan Okker skrev:
Inte tillräckligt ljusstarka gluggar??

Vad är det för något du fotar med? Går de inte ned till f3,5 iaf som du kan använda i nödfall.

Det mesta kommer nog att tas med ett 28-135/3,5-5,6 med skakstabilisering. Sedan kanske jag tar några kort med ett 20/1,8 och ett 100-300/4. Det är väl förmodligen bara 20 mm objektivet som funkar bra utan blixt. Jag tänkte dock prova att ta lite bilder utan blixt med de andra objektiven också. Får se hur det blir.

Johan Okker skrev:
Om du ska använda blixt i kyrkan så bör du kolla upp det med vigselförrättare, och paret att detta är ok. Blixten kommer att kunna förta stämningen.

Jag tycker iofs inte att själva blixtrandet är så jättestörande. Alla är givetvis informerade om att blixt kommer att användas. Brudparet såg det som självklart (är nog inte så fotokunniga).
 
Aj, uppe på f5,6, kanske tom f8. Du kanske ska överväga att gå upp i filmkänslighet till 800 eller därutöver.
5,6 är ganska mörkt inne. Har du någon som kan kolla hur ljust/mörkt det är i kyrkan vid tiden för ceremonin?

Om du inte har tillräckligt dagsljus t ex så måste du kanske överväga tungstenfilm.

Testa att plåta en rulle med t ex den där Portra 400, pressad till 800 och en till 1600. Jag vet inte vad Portrafilmen håller för när det kommer till pressning.

Testa också att köpa två Fuji Press 800 som du kör i 800 resp 1600.
Fujis 800 är i min mening förvånansvärt fin!
 
Johan Okker skrev:
Aj, uppe på f5,6, kanske tom f8. Du kanske ska överväga att gå upp i filmkänslighet till 800 eller därutöver.
5,6 är ganska mörkt inne. Har du någon som kan kolla hur ljust/mörkt det är i kyrkan vid tiden för ceremonin?

Om du inte har tillräckligt dagsljus t ex så måste du kanske överväga tungstenfilm.

Testa att plåta en rulle med t ex den där Portra 400, pressad till 800 och en till 1600. Jag vet inte vad Portrafilmen håller för när det kommer till pressning.

Testa också att köpa två Fuji Press 800 som du kör i 800 resp 1600.
Fujis 800 är i min mening förvånansvärt fin!

Jag kör hellre med blixt och riskerar lite platta bilder än att börja laborera med pressning upp till 1600. Jag känner mig säkrare på att hantera blixten än att pressa filmer.
 
Men frågan är hur mycket av det befintliga ljuset du får på t ex f8 med 400Iso. Riskerar att bli mycket blixt och lite annat.
Vet du hur stor kyrkan är?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.