Annons

Filmtips för resa

Produkter
(logga in för att koppla)

MattCan

Medlem
Jag ska snart åka till Mallorca en vecka och tänkte förutom min digitala 10D även låna med en EOS33 för skojs skull. Jag har knappt nån erfarenhet alls av analogt fotande (2 rullar totalt) så jag skulle behöva lite hjälp i valet av film.
Har läst några tidigare diskussioner o det verkar som Fuji Provia 100F är ett bra val. Men det är väl dia o kanske knepigt om man inte är van?
Jag kommer mest fota människor o kanske nån typ landskapsbild (typisk semesterfotande?)

Mycket tacksam för tips!

Mattias

Jag ställde ungefär samma fråga tidigare

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=23992

Som framgår av den tråden visade det sig att en relativ färgstark film gav bäst resultat, därför att färgerna i det torra landskapet mådde bra av lite förstärkning. Sen fick man väl stå ut med att skuggorna med lite svarta.

Ektachrome 100VS säger jag! Det finns säkert fler åsikter, men om jag ska svara enligt min begränsade erfarenhet så...

Per

Vilka objektiv tänker du använda?
Det kanské kan påverka valet av ljuskänslighet på filmen. Lite skillnad om du har en vass 1,8 eller någon ljusvag zoom.

Jo, dia är lite svårare på sätt och vis, men charmigt trevligt för helsvärtade skuggor kan man ju utnyttja. Jättebra om man har projektor för annars ser jag inte vitsen med dia. Jag har superia (ehh tror jag det är 200 iaf) nu för annars när jag har tele blir det så långa slutartider hela tiden, även om det vore på mallis.

Vore nog värt att testa en rulle innan du åker så du inte står där och har underexponerat flera värdefulla rullar. .

har hört att 10D har ungerfär samma dynamiska omfång som dia..i så fall är det ingen fara med det

Ektachrome 100VS är det dia?

Har ingen projektor. poängen med att köra film överhuvudtaget är att även om jag vanligtvis kör endast digitalt älskar jag ett snyggt analog foto (färger, kornigheten)
Siktar på att knäppa nån schysst bild o förstora till typ A4..

Kommer att ta med mig
17-40f4
50f1.4
70-200f2.8
o kanske 28-105an som brukar sitta på eos33an..vet inte om jag behöver den
så ljusstyrkan finns..

bra blixt kommer att finnas i sällskapet..kanske bra för upplättning av skuggor om man tar dia?

kanske lika bra o köra på 200 iaf?
tar med mig stativ till eventuella landskapsbilder

För landskapsfoto vill jag gärna slå ett slag för Velvia 50. Otroliga färger och otrolig skärpa! Gäller dock att ha ett bra ljus alt. ett ljusstarkt objektiv om stativ inte finns att tillgå.
Annars är Provia 100F en fin film, särskilt om man tänker fota människor. Den ger en fin och varm hudton.

Men, varför inte ta lite schysta landskapsbilder med svart-vitt. Klart underskattat!
I så fall kan jag rekommendera Agfa APX 100. Fin skärpa och otroligt fin gråskala.

Lycka till!

Mange

Provia är en utmärkt allround dia, Velvia 50 är otroligt bra för natur, sämre för porträtt. Reala är en utmärkt allround neg-färg i bra belysning, superia 400 ungerar bra i gryning/skymning, sämre mitt på dagen p.g.a. den kraftiga kontrasten i filmen. Kodak portra 160VC exponerad efter 100 är grym för porträtt. Varför inte lite svartvitt? Tmax 100/400 eller Tri-X är fina filmer.

Tja, ovanstående är vad jag använder i alla fall, som alltid gäller det att köpa på sig lite och testa! Hoppas att det blir fint på mallis!
/R

Tack så mycket för alla tips!

Många olika bud...antar att det är en smaksak
Men det lutar nog åt Provia o kanske lite ektachrome

Är det så att det är dia som gäller för riktigt snygga o skarpa bilder?

Det är nog mest en smaksak, naturligtvis går det att ta skarpa bilder med sv/färg också! Dia har en väldigt speciell och kraftig kontrast som ger ordentlig "stuns" i bilderna.

Dia kommer verkligen till sin rätt vid naturfoto tycker jag, även om dia fungerar till allt, det finns ju massor av olika diafilmer, som passar till olika saker.

Just nu är jag själv inne i en svartvit period, bara Tri-X och Tmax just nu, nån Ilford rulle syndar jag också med ibland...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar