Annons

Filmskanning med lomography filmskanningstillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan E

Medlem
Hejsan,

Jag har problem med att använda en filmadapter köpt från Lomograhy till min Epson 4180- skanner. Negativen som jag ska skanna in är bild ut ända till negativkanten till skillnad mot vanlig negativ film tagen med vanlig kamera. Tillbehöret från lomography heter "35 mm film scanning mask". När jag i Epson-skanningsprogramemt ställer in för film och sätter in adaptern under filmskanningsytan så hittar skannern inte bilderna.

Jag testade att skanna in med inställningen dokument och då skanna den av hela ytan och på så sätt kunde jag beskära och dra i nivåer för att få ett ungefärligt resultat (inverterade sedan i PS). Jag antar att det inte är så man ska göra för att använda filmskannern från Lomography. Någon som har något tips på hur jag ska göra för att lyckas skanna in mina negativ med Lomographys adapter.

Se bifogad bild för exempel på bild. Den bilden är inskannad med dokumentinställning på skannern.

vänligen
Johan Margulis
 

Bilagor

  • Untitled-3 copy.jpg
    Untitled-3 copy.jpg
    9.7 KB · Visningar: 339
Med dokumentinställningen lär du antagligen få redigt rutten skärpa eftersom dokumentet ska ligga mot glaset, vilket film i en filmhållare inte gör.

Ställ in för film, men kolla om du kan ta bort någon inställning för att hitta bilderna automatiskt. Det bör gå att göra en förhandsgranskning och sen skanna precis vilken yta du själv vill genom att markera den.
 
Har fått slänga dia- och filmskanrar . De har inte på långt när lyckats med samma kvalitet på skärpa och färg som en hederlig makro tagen med kameran. Filmemulsionen mot objektivet och riktad belysning liksom rakt genom diat. Allt ströljus från sidorna bort. Bilden blir uppochner och bakfram, men det kan rättas till med datorn. Enklaste ljuset en jämngrå himmel reflekterad i en förstorande rakspegel. Utan film skall synas bara en jämngrå himmel. Dagsljuslampa med kondensor eller någon riktad paraplyblixt bör också vara lämpligt ljus.
 
Har du löst problemet än?

Ett tips kan vara att testa en annan Twain-resource. Jag använder Vuescan, eftersom att jag ogillade Canon mjukvaran jag fick till min skanner. Det kostar några dollar, men jag tror man kan prova en tid gratis. Alternativt kan du testa skanna från photoshop eller Gimp. Jag har aldrig provat Epsons mjukvara så vet inte hur den fungerar

Ett annat tips när man skannar film med "sprocket-hål" är att först mäta av färgen och exponering på ytan innanför hålen, sedan spara filmbasens och bildens färg och utöka området.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.